Reparatieverzoek indienen

Wat voor reparatieverzoek heeft u?

Spoed?
Reparaties met spoed kunnen niet tot de volgende werkdag wachten. Neem in dit geval direct telefonisch contact met ons op via 0592 400 100.

Klein onderhoud
Mocht u klein onderhoud zelf kunnen uitvoeren of kent u iemand die dit voor u kan doen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Denk hierbij aan het vervangen van een toiletbril of douchekop/slang.

Komt de vakman bij u langs? Zorg dat er een volwassene (>18 jaar) aanwezig is.
Als een vakman bij u aan de deur komt voor een reparatie, is het belangrijk dat er altijd een volwassene (18 jaar of ouder) in de woning aanwezig is. Is er geen volwassene aanwezig, dan mag de vakman de reparatie niet uitvoeren. U kunt dan een nieuwe afspraak maken.

Eén reparatieverzoek?

Meld uw reparatieverzoek hier

Meerdere reparatieverzoeken?

Gerelateerde vragen

Er is iets stuk/defect in mijn woning

Algemeen

Je kunt je reparatieverzoek direct bij ons indienen via Reparatieverzoek indienen. In ons Onderhouds-ABC zie je welke reparaties wij uitvoeren en wat je zelf moet (laten) doen. 

Voor sommige storingen of defecten hoef je bij ons geen melding te maken. Hiervoor kan je rechtstreeks contact opnemen met de onderhoudspartij:

  • Verstopping: RRS (0800 0991313)
  • Problemen met kunststof kozijnen: SKK (085 3038432)
  • Verwarming/geiser: 
  • Huurgeiser: Rendo (0521 595555)
  • Elektrische huurboiler: Energiewacht (088 5553000)
Meer over dit onderwerp

Waar meld ik een reparatieverzoek voor mijn nieuwbouwwoning?

Algemeen

Je kunt een reparatieverzoek het beste telefonisch bij ons melden via 0592 400 100. Wij zorgen er dan voor dat de aannemer zo snel mogelijk contact met je opneemt om de reparatie uit te voeren.

Meer over dit onderwerp

Ik wil graag een woninginspecteur spreken

Algemeen

Neem contact met ons op via 0592 400 100. Wij proberen je dan direct door te verbinden met een woninginspecteur. Als dit niet lukt, maken wij een terugbelnotitie aan.

Meer over dit onderwerp

Heeft Actium een eigen dienst voor onderhoud en reparaties?

Algemeen

Ja, in ons hele werkgebied voeren onze eigen monteurs reparaties uit. Daarnaast werken we ook nauw samen met veel leveranciers en onderhoudspartijen.

Meer over dit onderwerp

Er is materiaal besteld voor een reparatie. Is de bestelling al binnen?

Algemeen

In principe laten wij je weten als het materiaal binnen is, en wij hiervoor een afspraak kunnen inplannen. Als je hier toch nog vragen over hebt, kun je ons natuurlijk altijd even bellen via 0592 400 100.

Meer over dit onderwerp

Een leverancier zou contact met mij opnemen, maar dit is nog niet gebeurd

Algemeen

Zou één van onze leveranciers je terugbellen, bijvoorbeeld om een afspraak te maken voor onderhoud of reparatie? Afhankelijk van de reparatieverzoek hoort de leverancier binnen een paar werkdagen contact met je op te nemen. Als dit toch niet gebeurt, kan je dit bij ons melden via 0592 400 100.

Meer over dit onderwerp

Bieden jullie een onderhoudsabonnement aan?

Algemeen

Nee, wij bieden geen onderhoudsabonnement aan. Als huurder van Actium kan je een beroep doen op het serviceonderhoudsfonds, glasfonds en het rioolontstoppingsfonds. De meeste reparaties waarvoor je als huurder wettelijk zelf verantwoordelijk bent, zijn in deze servicefondsen ondergebracht. Met de maandelijkse bijdrage in deze fondsen, worden de werkzaamheden die hieronder vallen bekostigd en in opdracht van of door Actium uitgevoerd.

In het Onderhouds-ABC kan je zien onder welk fonds een reparatie valt en wie verantwoordelijk is voor de uitvoering.
Actium neemt extra verantwoordelijkheden en kosten voor haar rekening, die normaal voor rekening van de huurder komen. Wij bieden deze service gratis aan.

Meer over dit onderwerp

Mijn rookmelder is kapot

Algemeen

Is het een rookmelder waarvan je de batterij kunt vervangen? Dan moet je dit zelf doen. Als het niet mogelijk is om de batterij te vervangen of als de rookmelder is aangesloten op netstroom, dien dan een reparatie verzoek in via Reparatieverzoek indienen. Een monteur komt dan langs om de rookmelder te vervangen.

Wanneer wordt de rookmelder vervangen? De rookmelder wordt elke 10 jaar vervangen, wat overeenkomt met hun levensduur. Als de batterij eerder leeg is, neem dan contact op met Actium voor vervanging. 

Woon je in (de buurt van) Assen? Kom langs bij ons op kantoor om de rookmelder om te wisselen. Neem wel de defecte rookmelder mee.

Is je koolmonoxidemelder defect? Neem dan contact op met de onderhoudspartij die de melder heeft geplaatst. Dit is het bedrijf dat ook de cv/verwarming onderhoudt. De contactgegevens vind je via Mijn contracten.

Testen of de rookmelder nog goed werkt? Bekijk hier hoe onze eigen monteurs dit doen. Of bekijk de handleiding in de bijlage voor meer informatie.

De waterdruk in mijn woning is laag. Wat kan ik doen?

Algemeen

Verschilt de waterdruk per kraan?

Het kan zijn dat de hoofdkraan niet goed open staat. Kijk daarom eerst in de meterkast of de hoofdkraan goed open staat. Ook kan het zeefje verstopt zijn door kalk. Door het zeefje/de kraan te ontkalken kun je mogelijk het probleem verhelpen. Je kan het zeefje van de kraan af draaien en reinigen met azijn.

Is de waterdruk laag in de gehele woning en/of ook bij de buren?

Kijk dan op de website van waterstoring om te zien of de waterstoring al bekend is. Je kan dit ook bekijken op de website van de WMD of op de website van Vitens (afhankelijk van woonplaats). Op deze websites worden ook updates gedeeld over lopende storingen. Is de storing nog niet bekend, neem dan contact op met de watermaatschappij.

Meer over dit onderwerp

Ik ruik een gaslucht in mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

  1. Neem direct contact met ons op via 0592 400 100 wanneer je een gaslucht ruikt of als er een gaslek is geconstateerd. Wij sturen z.s.m. een monteur om de gaslekkage te verhelpen;
  2. Open de ramen en deuren zodat het gas weg kan en draai de hoofdgaskraan dicht. De hoofdgaskraan vindt je in de meterkast;
  3. Gebruik in de tussentijd geen elektrische apparaten of vuur;
  4. Ga naar buiten en wacht op de monteur.
Meer over dit onderwerp

Mijn huisnummer is beschadigd / gestolen / kwijt. Kan ik een nieuwe krijgen?

Algemeen

Actium plaatst eenmalig een huisnummer. Huurders dienen deze zelf te vervangen bij o.a. beschadiging of diefstal.

Meer over dit onderwerp

Ik heb water in de kelder/kruipruimte staan, wat nu?

Algemeen

Water in kelder/kruipruimte door hoge grondwaterstand

Eind 2023 is er veel regen gevallen. De grondwaterstand is daardoor erg hoog en in veel kelders en kruipruimten staat (een beetje) water. Dit hoeft niet direct een probleem te zijn. Lees hier welke oplossing voor jouw situatie beschikbaar is. Leegpompen is met de hoge grondwaterstand geen optie, omdat er dan direct weer nieuw water binnenstroomt. 

Water in kelder/kruipruimte bij reguliere grondwaterstand

Is de grondwaterstand niet verhoogd en staat er water onder het huis (kruipruimte) of in de kelder? Neem dan telefonisch contact met Actium op via 0592 400 100. Wij maken een opdracht voor het schoonmaakbedrijf, die zorgt ervoor dat het water leeggepompt wordt in de woning.

Heeft het schoonmaakbedrijf de kelder of kruipruimte leeggepompt? Neem dan contact met ons op voor het plannen van een afspraak met onze opzichter. De opzichter komt dan bij je langs om te kijken wat de oorzaak is.

Meer over dit onderwerp

Ik heb een vraag over het onderzoek naar formaldehyde in mijn woning.

Algemeen

In september 2022 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de concentratie van formaldehyde in 5 woningen aan de Hunsingostraat, Fivelingostraat en Oldambtstraat. Dit naar aanleiding van een melding van een bewoner over formaldehyde. 

De onderzoeksresultaten zijn bekend en de belangrijkste conclusie is dat in de huizen (bewoond en leegstaand) normale waarden van formaldehyde zijn gemeten. In één huis was de waarde wel iets hoger, maar onder de wettelijke norm. In dit huis was de ventilatie onvoldoende. 

De onderzoeksresultaten kunt je teruglezen in het rapport onderzoek naar formaldehyde en in het advies GGD Drenthe onderzoek formaldehyde.

Andere vragen? Neem dan contact met ons op via 0592 400 100

Meer over dit onderwerp

Storingen en reparaties aan de CV installatie in woningen van Woonconcept

Algemeen

Heb je een storing aan de CV-ketel in de woning of dient er een reparatie uitgevoerd te worden? Neem dan contact op met Actium. De medewerker van Actium zoekt uit welke partij de reparatie uitvoert of storing verhelpt en schakelt de partij in of verbindt je door voor het maken van een afspraak.

Meer over dit onderwerp

Ik heb een vraag over zonwering (zonnescherm / screens / luifel)

Algemeen

Mijn zonwering is beschadigd en/of werkt niet
Als jouw zonwering beschadigd is of niet meer goed werkt, dan is het belangrijk om te weten door wie de zonwering geplaatst is:

  • Heb je deze zelf (laten) aanbrengen, via bijvoorbeeld een woonwens? Of heb je de zonwering overgenomen van een vorige bewoner? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor onderhoud en/of reparatie.
  • Is de zonwering geplaatst door Actium? In een wooncomplex is dit eenvoudig te controleren, door te kijken of alle woningen dezelfde zonwering hebben. Zo ja, dan zorgt Actium voor onderhoud/ reparatie. Weet je niet zeker wie eigenaar is? Neem dan contact met ons op.

Is de zonwering van Actium? Dan kan je een Reparatieverzoek indienen of contact met ons opnemen op het telefoonnummer 0592 400 100.

Mijn zonnescherm is vies
Een zonnescherm zal door gebruik altijd een beetje vies worden. Dit is niet erg. Actium heeft daarom geen onderhoudscontract voor schoonmaak van zonwering. Wil je zelf toch proberen om het scherm schoon te maken? Kijk dan eerst of dit veilig kan en neem de volgende stappen:

  1. Neem een zachte en schone borstel. Borstel los vuil en oppervlakkige vlekken weg;
  2. Poets het doek voorzichtig met een zachte borstel en lauw water;
  3. Gebruik indien nodig een schoonmaakmiddel met lage ph-waarde (<7,5);
  4. Laat het water/sopje 15 minuten intrekken;
  5. Spoel grondig af met een tuinslang of emmers water;
  6. Rol het doek pas op als deze volledig droog is.

Schimmel- en weerplekken
Om schimmel- en weerplekken te voorkomen, raden we aan om de zonwering niet nat in te klappen. Is dit wel nodig vanwege slecht weer? Zet het scherm dan weer uit, zodra het weer verbetert. Zo kan het doek drogen.

Ik wil graag zonwering (laten) installeren
Het is niet toegestaan om zonder toestemming zonwering aan de gevel te (laten) plaatsen. Wil je graag zonwering aan de buitenzijde van het huis? Dan kun je dit aanvragen via een Woonwens aanvragen. Beschrijf in het formulier jouw wens en hoe je deze wilt (laten) uitvoeren en de kosten. De woninginspecteur zal het verzoek in behandeling nemen en beoordelen wat er mogelijk is. Je ontvangt binnen 6 weken een antwoord per brief.

Een woonwens indienen kan ook telefonisch via 0592 400 100.

Meer over dit onderwerp

Ik heb een elektrische huurboiler in mijn woning

Algemeen

In een aantal van onze woningen hangt een elektrische huurboiler. Deze boiler is eigendom van de Energiewacht. Voor het onderhoud en de huur van deze boiler dien je een contract af te sluiten met de Energiewacht. De kosten van dit contract zijn ongeveer +/- €15,- per maand.

Bij storingen of gebreken mag je rechtstreeks contact opnemen met de Energiewacht via 088 5553000.

Meer over dit onderwerp

Levert Actium ook strooizout bij complexen?

Algemeen

Actium levert aan een aantal wooncomplexen strooizout. Het gaat dan om twee zakken strooizout in de daarvoor bestemde oranje bak. Deze bak staat vaak onder in het trappenhuis. Wil je graag weten of dit voor jouw complex geldt? Neem dan contact met ons op. Dan zoeken wij dit voor je uit.

Meer over dit onderwerp

Ik heb een storing aan de elektrameter / gasmeter in de woning

Algemeen

Bij een storing aan de elektrameter of gasmeter mag je rechtstreeks contact opnemen met de netbeheerder. Via Netbeheer Nederland kun je achterhalen wie je netbeheerder is.

Meer over dit onderwerp

Ik heb een brief ontvangen van Thermo Solutions. Wat houdt dit in?

Algemeen

Er worden brieven verstuurd door het bedrijf Thermo Solutions uit Enschede over het controleren van isolatie van de woning. Deze brieven worden niet vanuit Actium verstuurd. Wij werken niet met dit bedrijf samen. Je hoeft hier niet op in te gaan. 

Meer over dit onderwerp

Ik ben overgegaan naar elektrisch koken. Kunnen jullie de gaskraan verwijderen?

Algemeen

Ja, Actium kan de gaskraan verwijderen en de leiding afdoppen. Hiervoor kun je een Reparatieverzoek indienen. Actium verwijdert geen leidingen.

Meer over dit onderwerp

Mag ik een kattenluik plaatsen?

Algemeen

Een kattenluik mag in de deur worden geplaatst. Wanneer je gaat verhuizen en de nieuwe huurder wil het kattenluik niet overnemen, zal de deur worden vervangen door een nieuwe deur. Dit betekend dat er op jouw kosten door Actium een nieuwe deur zal worden geplaatst. Wij raden daarom aan om zelf een andere deur te plaatsen en de originele deur te bewaren op zolder of in de berging. 

Meer over dit onderwerp