Starten met huren

Hieronder staan de veelgestelde vragen over starten met huren bij Actium. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Starten met huren

Heb ik gewoon gas, water en elektra als ik de sleutels krijg?

Op het moment dat u in uw nieuwe huis kunt, is er gewoon gas, water en elektra aanwezig. Wij sluiten deze voorzieningen nooit af bij een verhuizing.

Maar let op! Wel moet u binnen een paar werkdagen de standen doorgeven aan een energie- en waterleverancier. Doet u dit niet, dan worden de voorzieningen alsnog afgesloten.

Kan ik zelf mijn energieleverancier kiezen als ik een woning van jullie huur?

Als u een woning van Actium gaat huren, bent u zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van contracten voor gas en elektra. Ook is het belangrijk dat u zich aanmeldt bij het waterbedrijf. Regel dit zo spoedig mogelijk.

Zijn er extra kosten waar ik rekening mee moet houden als ik een woning van jullie ga huren?

Het enige dat wij extra in rekening brengen, is € 25,- aan acceptatiekosten. Verder moet u wel rekening houden met het betalen van de eerste verhuurnota. Dit is de eerste rekening die u moet betalen voor uw huur. Vaak is dit de huur voor de rest van de maand waarop het huurcontract ingaat, plus de huur voor de volgende maand. U betaalt bij ons namelijk altijd een maand vooruit. U hoeft geen borg te betalen.

Krijg ik een naamplaatje?

Als u een woning in een wooncomplex huurt waar bij de hoofdingang een intercom en brievenbussen zitten, monteert Actium gratis een naamplaatje voor u. Bij de oplevering en sleuteluitgifte van de woning kunt u aangeven of u een naamplaatje wilt en wat daarop moet staan.

Mag ik huisdieren houden in mijn huurwoning?

Ja, u mag huisdieren hebben. Let u er wel op dat ze niet voor overlast zorgen. Informatie hierover vindt u in de algemene huurvoorwaarden.

Waar kan ik mijn afval weggooien?

Als er een ondergrondse container staat, dan moet u een afvalpas gebruiken voor het weggooien van uw vuilnis. Deze pas kunt u aanvragen bij uw gemeente. Als u rolcontainers heeft, dan kunt u deze op de juiste dag (zie de afvalkalender van uw gemeente) aan de straat zetten. Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met de gemeente.

Hoe kom ik aan een (nieuwe) afvalpas?

U kunt een afvalpas aanvragen bij uw gemeente. Ook als u uw afvalpas kwijtraakt, kunt u dit bij de gemeente melden. Deze passen zijn niet van Actium.

Ik wil de lift reserveren voor mijn verhuizing. Kan dat?

Als u in een appartement aan de Smetanalaan of Speenkruidstraat in Assen woont, dan kunt u de lift reserveren voor uw verhuizing. Wel moet u dit minimaal 2 werkdagen voor de verhuizing aanvragen. U kunt hierover contact met ons opnemen. In onze andere complexen is het niet mogelijk om de lift te reserveren voor een verhuizing.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Wij vragen u de eerste rekening voor de huur zelf over te maken. Dit bedrag moeten wij vóór de 1e huurdag ontvangen op rekeningnummer NL 25 INGB 0654 6648 89 t.n.v. Actium, onder vermelding van uw naam en klantnummer.

Ik ben niet (helemaal) tevreden over de oplevering van mijn nieuwe woning. Waar kan ik terecht?

Als u ontevreden bent over de manier waarop wij uw woning aan u hebben opgeleverd, of als u hier vragen/opmerkingen over heeft, dan kunt u natuurlijk contact met ons opnemen. Wij kunnen u dan doorverbinden met de woninginspecteur die de inspecties in uw woning deed, of hem vragen u hierover terug te bellen.

Welke parkeerplaats hoort bij mijn woning?

Bij sommige van onze woningen hoort een eigen parkeerplaats. Als dit bij uw (nieuwe) woning ook zo is, dan vertellen onze verhuurmedewerkers of woninginspecteurs u hier meer over. Huurt u al een woning van ons en weet u toch niet (zeker) of u een eigen parkeerplaats heeft en welke dit is? Of is er onduidelijkheid over de verdeling/toewijzing van parkeerplaatsen? Neem dan contact met ons op.