Planmatig onderhoud

Hieronder staan de veelgestelde vragen over planmatig onderhoud. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Planmatig onderhoud

Mag ik meebeslissen bij een keuken-, badkamer- of toiletrenovatie?

Wanneer er keuken-, badkamer- of toiletvervanging plaatsvindt, kunt u kiezen uit een keuzepakket. U heeft geen inspraak in de onderhoudswerkzaamheden. Alleen wanneer meerdere huurders van een complex voorkeur hebben voor een bepaalde kleurwijziging (van bijvoorbeeld raamkozijnen), is dit in overleg mogelijk. Dit kunt u tot 1,5 week voor de start van de werkzaamheden aangeven in een bewonersparticipatiegroep of bij een medewerker van de afdeling Wijken.

Wordt het tegelwerk van de keuken ook vervangen bij planmatig onderhoud?

Ja, bij een keukenvervanging vervangen we ook het tegelwerk. U kunt zelf kiezen uit een aantal kleuren.

Welke keuzeopties heb ik bij een uitbreiding van de keuken?

Als het technisch mogelijk is, krijgt u de mogelijkheid om tegen betaling te kiezen uit onder andere de volgende opties:

  • extra boven- of onderkastjes;
  • een thermostatische kraan;
  • verlenging van het aanrechtblad.

U krijgt van ons een actueel keuzeformulier waarop u alle mogelijkheden ziet.

Ik krijg een nieuwe keuken, maar wil ook graag een uitbreiding van de keuken

Als het technisch mogelijk is, dan kan dat. We vervangen kosteloos de keukenblokken door een standaard keukenblok specifiek voor het complex. Eventueel heeft u de mogelijkheid om tegen betaling extra opties uit te laten voeren. Denk aan een verlengd aanrechtblad, extra boven- of onderkastjes of een thermostatische kraan.

Houd er bij extra opties wel rekening mee dat we bij toekomstige vervangingswerkzaamheden gebruikmaken van onze standaard materialen en afmetingen. Bij een verhuizing kunt u de extra opties ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder. De nieuwe huurder is niet verplicht deze over te nemen. 

Ik krijg een nieuwe keuken, toilet en/of badkamer en ik mag kiezen. Hoe gaat het nu verder?

Op het keuzeformulier dat u van ons ontving, kunt u uw keuzes doorgeven voor de keukenkastjes, keukenbladen, deurgrepen en/of tegels. Nadat u uw keuze heeft doorgegeven, informeren wij u over eventuele extra kosten en over de planning van de werkzaamheden.

Moeten wij tijdens renovatiewerkzaamheden thuis zijn?

Wij informeren u hierover voor de start van de werkzaamheden. Voor bijvoorbeeld het schilderen van de deuren en ramen is het belangrijk dat u thuis bent. De ramen en deuren moeten namelijk na het schilderen openstaan tot de verf droog is.

Wanneer voert Actium onderhoud uit aan mijn woning?

Uw woning heeft - zoals iedere woning - onderhoud nodig. Om de kwaliteit van ons woningbezit in stand te houden, hebben wij een uitgebreid onderhoudsprogramma opgesteld. Als onderdeel hiervan wordt ieder jaar een achtste deel van onze huurwoningen onderhouden. Zowel werkzaamheden aan de buitenkant als aan de binnenkant van uw woning kunnen onderdeel uitmaken van het planmatig onderhoud. Denk hierbij aan schilderwerk, dakbedekking, straatwerk, vervanging van het keukenblok en een badkamer-/ toiletrenovatie.

In ons Onderhoudsmagazine leest u of en zo ja welke werkzaamheden er dit jaar gepland staan voor uw woning. In overzichtelijke schema’s ziet u welke werkzaamheden op de planning staan. In het magazine vindt u geen informatie over het tijdstip waarop het werk wordt uitgevoerd. Minimaal twee weken voor de start van de werkzaamheden ontvangt u schriftelijk bericht over de uitvoering ervan.

Hoe word ik geïnformeerd over planmatig onderhoud?

Wij informeren u een paar weken voor de start van de werkzaamheden aan uw woning of complex. In de brief leest u:

  • Of u als huurder overlast kunt verwachten;
  • Of u eventueel thuis moet blijven;
  • Of u bepaalde spullen moet weghalen (bijvoorbeeld tuinmeubelen);
  • De tijdsduur van de werkzaamheden;
  • Het bedrijf dat de werkzaamheden namens ons uitvoert;
  • Wie de contactpersonen zijn bij wie u terecht kunt voor vragen.

Als het mogelijk is, proberen we werkzaamheden tegelijkertijd uit te voeren om de overlast voor u zoveel mogelijk beperken. Het bedrijf dat de werkzaamheden uitvoert, spreekt de exacte (datum) met u af. Het hangt namelijk vaak van het weer af of bepaalde werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden.

Wat is planmatig onderhoud?

Planmatig onderhoud is onderhoud aan onderdelen van een gebouw waarvan we weten dat ze op termijn niet meer voldoen aan de kwaliteitseisen. Het gaat om werkzaamheden die steeds terugkomen, zoals buitenschilderwerk, het vervangen van keukens, maar ook het controleren en reinigen van cv-ketels.

In het begin van het jaar waarin we de werkzaamheden uitvoeren, informeren we u over de aanstaande onderhoudsbeurt. Daarbij geven we ook aan welke werkzaamheden we in en aan de woningen uitvoeren. Planmatig onderhoud is voor onze rekening en kost u dus niks.

Sommige projecten hebben extra opties, bijvoorbeeld bij een keukenvervanging. U kunt er dan voor kiezen om tegen betaling extra bovenkasten of een langer aanrechtblad te kopen.