Huur opzeggen

Hieronder staan de veelgestelde vragen over huur opzeggen. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Huur opzeggen

Hoe kan ik mijn huur opzeggen?

U kunt uw huur opzeggen via Huur opzeggen. Ook kunt u uw contract telefonisch opzeggen (via 0592 400 100), of bij ons op kantoor. De opzegtermijn is minimaal 1 maand. De dag waarop het huurcontract eindigt, moet een werkdag zijn.

Ik wil mijn huur opzeggen. Wat is de opzegtermijn?

De opzegtermijn is minimaal 1 maand. U hoeft de huur niet per de 1e van de maand op te zeggen. Dus als u de huur bijvoorbeeld per 12 mei wilt stopzetten, dan moet u dit uiterlijk op 12 april aan ons melden. En de dag waarop het huurcontract eindigt, moet een werkdag zijn. Hoe langer van tevoren u de huur opzegt, hoe eerder u weet hoe u uw woning moet achterlaten. Ook heeft u dan meer kans dat de nieuwe huurder spullen van u overneemt.

Ik heb mijn huur opgezegd. Waar en wanneer lever ik mijn sleutels in?

Deze informatie vindt u in de bevestigingbrief die u van ons krijgt. U levert uw sleutels uiterlijk in op de laatste huurdag.

Ik heb mijn huur opgezegd en wil graag spullen laten overnemen door een nieuwe huurder. Hoe werkt dat?

Zodra de nieuwe (kandidaat) huurder bekend is, zorgen wij dat deze contact met u kan opnemen over het plannen van een bezichiging en het maken van afspraken over de eventuele overname van spullen. U krijgt van ons een overnameformulier. U moet hierop alle spullen die u laat overnemen vermelden. Ook moeten de handtekeningen van beide partijen op het overnameformulier staan. U levert een exemplaar van dit formulier in bij de woninginspecteur tijdens de eindopname. Zo weten wij wat er in de woning achter mag blijven.

Overname is niet altijd mogelijk
De nieuwe huurder is natuurlijk niet verplicht om spullen van u over te nemen. Daarnaast is het niet mogelijk om zaken in uw woning te laten overnemen, als onze woninginspecteur aangeeft dat door uzelf aangebrachte wijzigingen technisch niet in orde zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een laminaatvloer waarvan de ondervloer niet voldoet aan de voorwaarden.

Als de nieuwe huurder nog niet bekend is op de einddatum van het huurcontract, of als uw woning wordt gesloopt/verkocht, dan vertelt onze woninginspecteur wat u eventueel mag achterlaten in de woning. Voor deze spullen krijgt u geen vergoeding. 

Ik heb de huur opgezegd, maar heb niet alle sleutels meer. Wat nu?

Dit kunt u tijdens de voorinspectie bespreken met onze woninginspecteur.

Ik heb mijn huur opgezegd, maar kan mijn sleutels niet op tijd inleveren. Wat nu?

Uw sleutels later inleveren is niet mogelijk. Als u de huur heeft opgezegd, moet u de woning op de laatste huurdag leeg opleveren en de sleutels inleveren. Als u een heel goede reden heeft waarom dit toch niet lukt, neem dan contact met ons op.

Hoe zeg ik de huur op van mijn garage of parkeerplaats?

Dit kunt u online doen via Huur opzeggen. Telefonisch opzeggen of langskomen op ons kantoor in Assen kan natuurlijk ook. De opzegtermijn is minimaal 1 maand. De dag waarop het huurcontract eindigt, moet een werkdag zijn.

Zodra wij uw opzegging ontvangen, sturen wij u hiervan een bevestiging. Wij vragen u de parkeerplaats, stallingsplaats of garage leeg en schoon op te leveren. Zo voorkomt u extra kosten. U kunt de sleutels inleveren op ons kantoor in Assen, uiterlijk op de laatste dag van de huur (graag voorzien van een adreslabel). Levert u de sleutels later in, dan loopt de huur van de garage door tot de inleverdatum.

Ik heb mijn huur opgezegd. Kan ik dit nog terugdraaien?

Als wij de woning al hebben gepubliceerd en/of hebben aangeboden via Thuiskompas, dan kunt u de huuropzegging niet meer intrekken. Neem contact met ons op om te informeren naar de status en mogelijkheden.

Ik heb mijn huur opgezegd, kan ik de einddatum nog aanpassen naar een later moment?

Dit hangt van meerdere factoren af, en is niet altijd mogelijk. Neem contact met ons op. Eén van onze verhuurmedewerkers kan u meer vertellen over de mogelijkheden.

Ik heb de huur opgezegd. Wanneer wordt mijn woning aangeboden aan een nieuwe huurder?

Dit doen wij nadat we de woning hebben gepubliceerd via Thuiskompas. Dit is ongeveer 1,5 week na ontvangst van de huuropzegging. Houd er wel rekening mee dat we de woning aan meerdere kandidaten kunnen aanbieden, voordat iemand contact met u opneemt.

Mag een bekende mijn woning overnemen?

Nee, dat is niet mogelijk. Wanneer u de huur van de woning heeft opgezegd, adverteren wij de woning op Thuiskompas. Met uitzondering van de woningen die wij reserveren voor bijzondere doelgroepen. Uw bekende kan natuurlijk wel op de woning reageren, als hij/zij is ingeschreven als woningzoekende en voldoet aan alle voorwaarden.

Ik wil graag een woninginspectie voordat ik de huur opzeg. Is dit mogelijk?

Nee, dat kan niet. We doen alleen een woninginspectie nadat wij een huuropzegging ontvangen. Wilt u toch alvast meer informatie over hoe u de woning moet opleveren, leest u dan onze brochure Verhuizen uit een leeg, veilig en schoon huis en bekijk deze Checklist.