CV of warmtepomp

Hieronder staan de veelgestelde vragen over cv en verwarming. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over CV of warmtepomp

Ik heb problemen met mijn verwarming/cv

Algemeen

Heb je problemen met de verwarming, cv-ketel, warmtepomp en/of thermostaat? Bijvoorbeeld:  

  • Een storing aan de CV-ketel of thermostaat;
  • Geen warm water en/of geen verwarming;
  • Een defecte radiatorknop;
  • Lekkende leidingen/verwarmingsbuizen;
  • Een lekkende CV-ketel.

Direct een afspraak maken

Je kunt dan direct contact opnemen met de onderhoudspartij. Wie dit voor jou is, kun je zien aan de sticker op de verwarmingsinstallatie of via Mijn contracten.

Weet je al wie jouw systeem onderhoudt? Bel dan direct naar de juiste partij:

Energiewacht 088-555 3000 tijdens werkdagen van 08.00 tot 16.30 uur. Voor spoed 24/7 bereikbaar. 
Feenstra 088-8455 000 tijdens werkdagen van 08.00 tot 16.30 uur. Voor spoed 24/7 bereikbaar. 
Suurmeijer 0592-346880

Heb je net een nieuwe installatie of woon je in een nieuwbouwwoning? Neem dan contact op met Actium via 0592 400 100 of het contactformulier. Waarschijnlijk zit er nog garantie op jouw systeem. We zoeken dat voor je uit en brengen je in contact met de reparateur.

Eerst zelf kijken

Je kunt zelf een aantal dingen checken, voordat je contact opneemt met de onderhoudspartij.

  • Controleer of er voldoende water in de ketel zit. Is dat niet het geval? Vul dan de ketel bij;
  • Zet alle radiatoren open en zet de thermostaat op 25 graden. Zo kun je kijken of alles werkt. Blijft een radiator volledig koud of lauw? Dan is het verstandig om die radiator te ontluchten;
  • Controleer ook of het centrale verwarmingssysteem goed is ontlucht. Hoor je een rammelend geluid uit de radiatoren komen? Ontlucht dan het systeem.

Periodiek onderhoud

Onderhoud aan je cv-ketel vindt om de 18 of 24 maanden plaats. Het onderhoudsbedrijf neemt contact met je op voor een afspraak. Is de laatste onderhoudsbeurt in je woning al langer dan 2 jaar geleden? Dan kun je zelf contact opnemen met het onderhoudsbedrijf, om te vragen wanneer ze van plan zijn weer bij je langs te komen.

Vervanging CV-ketel

De onderhoudspartij ziet soms tijdens het onderhoud dat de installatie aan vervanging toe is. Je hoeft dan zelf niks te doen. Zij geven dit door aan Actium. Wij bekijken het advies. Na goedkeuring van het verzoek, neemt de onderhoudspartij contact met jou op voor het maken van een afspraak.

Is mijn cv-ketel veilig?

Algemeen

Ja, je mag er vanuit gaan dat jouw cv-ketel veilig is. Onze onderhoudspartijen doen periodiek onderhoud en reparaties.

Periodiek onderhoud

Onderhoud aan je cv-ketel vindt om de 18 of 24 maanden plaats. Het onderhoudsbedrijf neemt contact met je op voor een afspraak. Is de laatste onderhoudsbeurt in je woning al langer dan 2 jaar geleden? Dan kun je zelf contact opnemen met het onderhoudsbedrijf, om te vragen wanneer ze van plan zijn weer bij je langs te komen.

Wie jouw onderhoudspartij is, zie je via Mijn contracten of de sticker op de installatie. Weet je al wie jouw installatie onderhoudt? Maak dan meteen een afspraak.

Energiewacht 088-555 3000 tijdens werkdagen van 08.00 tot 16.30 uur. Voor spoed 24/7 bereikbaar. 
Feenstra 088-8455 000 tijdens werkdagen van 08.00 tot 16.30 uur. Voor spoed 24/7 bereikbaar. 
Suurmeijer 0592-346880

Vervanging CV-ketel

De onderhoudspartij ziet soms tijdens het onderhoud dat de installatie aan vervanging toe is. Je hoeft dan zelf niks te doen. Zij geven dit door aan Actium. Wij bekijken het advies. Na goedkeuring van het verzoek, neemt de onderhoudspartij contact met jou op voor het maken van een afspraak.

CV-ketels van Agpo Ferroli (type Econpact en Megadens 2003-2011)

Soms zijn er vragen over de brandveiligheid van CV-ketels van het merk Agpo Ferroli van het type Econpact en Megadens die tussen 2003 en 2011 geplaatst zijn in onze woningen. Hieronder lees je meer hierover. Heb je een ketel van een ander type, merk of jaar? Dan geldt de informatie niet voor jou. 

Verstopte warmtewisselaar
Er ontstaan problemen in de ketel als de warmtewisselaar verstopt raakt. Hierdoor zou warmtestuwing in de verbrandingskamer (warmtewisselaar) ontstaan en het aluminium eromheen smelten. De problemen doen zich vooral voor bij zwaar vervuilde ketels. Onze ketels worden regelmatig en goed onderhouden door deskundige installateurs, en zullen daarom niet snel vervuilen. Daarnaast is er op advies van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit en keuringsinstituut Kiwa (Keurings Instituut voor Waterleiding Artikelen) vanaf 2009 een modificatie (technische aanpassing) in de ketels aangebracht. Daardoor wordt de kans op een brand verder beperkt.

Voorkomen door onderhoud
Het is essentieel dat deze ketels - net als andere ketels - regelmatig onderhouden worden door onze gespecialiseerde installateurs. Heb je in de afgelopen tijd een onderhoudsafspraak gemist? Dan is het belangrijk alsnog een controle te laten uitvoeren. Neem dan contact op met de onderhoudspartij. Voorkom zo dat jij en je buren onnodig risico lopen.

Wat doet Actium?
Om risico’s tot een minimum te beperken doen we het volgende:

  • We gaan bij dit type ketels jaarlijks onderhoud uitvoeren in plaats van de gebruikelijke twee jaar. Mocht er meer onderhoud nodig zijn dan voeren we dat natuurlijk uit.
  • We controleren of de technische aanpassing (modificatie) in alle ketels daadwerkelijk is aangebracht. Als dat niet zo is, zorgen we ervoor dat de aanpassing alsnog wordt gedaan.
  • We zijn in gesprek met de installateurs en collega woningcorporaties om alle CV-ketels versneld te vervangen. We beginnen met de oudste ketels. Als het kon, zouden we alle ketels nu meteen vervangen, maar we zijn ook realistisch. We hebben 2100 ketels van dit merk en deze types die vervangen moeten worden, dat lukt niet van vandaag op morgen.

Kan ik een nieuwe thermostaat krijgen?

Algemeen

Dat kan, maar de kosten hiervoor betaal je zelf.

Slimme of klokthermostaat

Als je een slimme thermostaat of klokthermostaat wilt, dan kan je dit zelf regelen via het bedrijf dat de CV in onderhoud heeft (zie Mijn contracten).

De kosten voor het vervangen van de thermostaat zijn voor jezelf.

Oude thermostaat niet weggooien

Laat je een andere thermostaat plaatsen? Bewaar dan wel de oude thermostaat (die is eigendom van Actium).

Thermostaat kapot

Werkt jouw thermostaat niet goed? Dan kan je zelf een reparatieafspraak maken met jouw onderhoudspartij. Wie dit is, zie je via Mijn contracten of op de sticker die op de installatie zit.

Hoe werkt het bijvullen en/of ontluchten van mijn cv?

Algemeen

Onze vakman legt dat aan je uit in deze video: CV ketel bijvullen en ontluchten. Kom je er niet uit? Vraag dan iemand in je omgeving om je hierbij te helpen.

Een bedrijf inschakelen

Je bent zelf verantwoordelijk voor het ontluchten en bijvullen van jouw cv. Lukt het niet om dat zelf te doen? Dan kun je de onderhoudspartij vragen om dit voor je te doen. Kijk voor de contactgegevens bij Mijn contracten.
Let op: de kosten voor deze werkzaamheden zijn voor jouw eigen rekening. 

Ik heb een storing in mijn warmtepomp

Algemeen

  • Meld een storing direct via de onderhoudspartij. Je vindt jouw onderhoudspartij via Mijn contracten of op een sticker op de installatie.
  • Is jouw warmtepomp net nieuw? Dan heeft deze waarschijnlijk nog garantie. Bel 0592 400 100, dan zorgen we dat de opdracht bij de goede onderhoudspartij komt.