Buurtbemiddeling

Eerst zelf in gesprek

Ervaar je overlast van jouw buren? We vragen je altijd om eerst zelf met jouw buur in gesprek te gaan, om samen tot een oplossing te komen voor de problemen. Komen jullie er niet uit? Of helpt praten met je buren niet? Dan kun je buurtbemiddeling inschakelen.

In de veelgestelde vragen hieronder lees je hoe dit werkt en hoe je contact kunt opnemen.

Overlast melden bij Actium
Wil je de overlast ook bij ons melden? Dit kun je doen via: Overlast melden. Onze wijkconsulent neemt dan binnenkort contact met je op om de melding te bespreken. Samen gaan we op zoek naar een goede oplossing. Wij gaan altijd voorzichtig om met je gegevens en de melding.

Veel gevraagd over Buurtbemiddeling

Wat is buurtbemiddeling?

Algemeen

Ervaar je overlast en lukt of helpt praten met je buren niet? Schakel dan buurtbemiddeling in. Goed getrainde vrijwilligers helpen je om samen een oplossing te vinden. Buurtbemiddeling is gratis.

Meer informatie vind je via Overlast - Samen voorkomen en oplossen, www.problemenmetjeburen.nl en/of onderstaande websites.

Hoe kom ik met buurtbemiddeling in contact?

Hieronder vindt je de contactgegevens van de contactpersonen:

Ik ervaar overlast van mijn buren. Wat kan ik hieraan doen?

Algemeen

Samen met jou willen we overlastproblemen voorkomen en oplossen. Maar met welke melding kun je nu bij wie terecht? Je vindt het in dit overzicht: Overlast - Samen voorkomen en oplossen

  1. Praat met je buren. Vaak weten mensen niet dat ze overlast veroorzaken. Een vriendelijk gesprek helpt meestal al. Praat daarom altijd eerst met je buren.
  2. Lukt of helpt praten met je buren niet? Dan kunt je www.problemenmetjeburen.nl inschakelen. Goed getrainde vrijwilligers helpen je om gezamenlijk een oplossing te vinden.
  3. Wil je de overlast (ook) bij ons melden? Dit kun je doen via: Overlast melden. Onze wijkconsulent neemt dan binnenkort contact met je op om de melding te bespreken. Samen gaan we op zoek naar een goede oplossing. Wij gaan altijd voorzichtig om met je gegevens en de melding.
  4. Is de overlast strafbaar? Bijvoorbeeld als het gaat om ernstige geluidsoverlast ('s avonds/'s nachts), bedreiging, geweld en/of criminele activiteiten? Schakel dan meteen de politie in via 0900 8844.

In ernstige gevallen van aanhoudende overlast, kunnen we juridische stappen ondernemen. Het is belangrijk om data en tijdstippen bij te houden (in een logboek) waarop de overlast plaatsvindt. Op deze manier verzamelen wij klachten op de juiste manier en kunnen we een overlastdossier maken.

Wanneer is iets overlast?

Er is een verschil tussen overlast en leefgeluiden. Leefgeluiden zijn normale geluiden van bewoners. Voorbeelden van leefgeluiden zijn:

  • deuren die worden dichtgedaan;
  • blaffende honden;
  • spelende kinderen;
  • douche- of toiletgeluiden.

Voorbeelden van geluidsoverlast zijn:

  • luide muziek (zowel overdag als 's nachts);
  • aanhoudend geblaf van honden;
  • deuren die vaak heel hard worden dichtgeslagen.

Ik heb de overlast met mijn buren besproken maar de situatie is niet verbeterd. Kunnen jullie helpen?

Algemeen

Lukt of helpt praten met je buren niet? Dan kun je buurtbemiddeling inschakelen. Goed getrainde vrijwilligers helpen je om gezamenlijk een oplossing te vinden. Buurtbemiddeling is gratis. Meer informatie en contactgegevens vind je via Overlast - Samen voorkomen en oplossen, www.problemenmetjeburen.nl en/of onderstaande websites.

Overlast melden bij Actium
Wil je de overlast ook bij ons melden? Dit kun je doen via: Overlast melden. Onze wijkconsulent neemt dan binnenkort contact met je op om de melding te bespreken. Samen gaan we op zoek naar een goede oplossing. Wij gaan altijd voorzichtig om met je gegevens en de melding.