Gevonden resultaten voor "urgentie"

In deze categorie is 22 resultaten gevonden met uw zoekopdracht.

Veelgestelde vragen

Wat is urgentie en waar kan ik het aanvragen?

Algemeen

Urgentie betekent eigenlijk voorrang. Met urgentie maak je meer kans op een bepaalde woning dan andere woningzoekenden. Het is soms mogelijk urgentie te krijgen als je in een noodsituatie zit. Voor zowel jou als voor de woning gelden voorwaarden voor urgentie. Ga naar Urgentiewijzer voor meer informatie. Onderstaande redenen zijn in elk geval geen reden om urgentie aan te vragen:

  • Een relatiebreuk of scheiding;
  • Trouwen of samenwonen;
  • Zwangerschap of gezinsvorming;
  • Afstand wonen-werk;
  • Verkoop van je woning;
  • Financiële problemen of inkomensdaling;
  • Grootte van je woning.

Hoe krijg ik urgentie?

  1. Urgentie aanvragen kan alleen via de urgentiewijzer van Thuiskompas. Aanvragen per mail neemt de urgentiecommissie niet in behandeling.
  2. Ga voor het aanvragen, en meer informatie, naar Urgentiewijzer. De voorwaarden voor urgentie zijn streng.
  3. Het aanvragen van urgentie kost € 25,-. Als de betaling is ontvangen, neemt de urgentiecommissie de aanvraag in behandeling. Je betaalt die € 25,- altijd. Ook als je geen urgentie krijgt, de urgentiecommissie de aanvraag niet kan behandelen of als je de aanvraag zelf intrekt.

Heb je vragen over urgentie?

  • Mail dan naar urgentie@thuiskompas.nl.
  • Bellen kan ook, iedere dinsdag en donderdag tussen 09.30 - 11.00 uur op 085 0498135.
  • Of vraag een gratis kansadviesgesprek aan. In dit gesprek (kan telefonisch, via Teams of op locatie) kijkt de urgentiecommissie of iemand aan de voorwaarden van urgentie voldoet en of een aanvraag indienen kansrijk is. Ze stellen extra vragen over het woonprobleem en geven uitleg over de procedure.

Hoe vraag ik een kansadviesgesprek aan?

  1. Je vraagt een kansadviesgesprek aan via de Urgentiewijzer.
  2. Vul de vragen naar waarheid in. Zo zie je of je aan de voorwaarden voor urgentie voldoet.
  3. Maak een digitaal voorrangsdossier aan door een gebruikersnaam en wachtwoord te kiezen. Je ontvangt een e-mail met een link om binnen 24 uur te activeren.
  4. Log in met je zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord en geef aan dat je een kansadviesgesprek wil.
  5. Er wordt binnen 3 werkdagen telefonisch of per mail contact met je opgenomen. Tot die tijd kun je niet verder met je aanvraag.
  6. Na het kansadviesgesprek krijg je een e-mail dat je verder kunt met je aanvraag.

    Meer over dit onderwerp

    Wat is sloop urgentie?

    Algemeen

    Bent u huurder van Actium en gaan wij uw woning slopen? Dan krijgt u van ons een sloop urgentie, zodat u met met voorrang kunt reageren op het beschikbare woningaanbod. Als u sloop urgentie hebt gekregen, dan is deze urgentie geldig tot en met de geplande sloopdatum van uw woning.

    U moet wel zelf via Thuiskompas op zoek naar en reageren op een andere woning. Als u al een inschrijving als woningzoekende heeft, dan blijft deze inschrijving actief nadat u met uw urgentie een nieuwe woning heeft gevonden. U hoeft zich daarna dus niet opnieuw in te schrijven, en houdt uw opgebouwde inschrijftijd.

    Meer over dit onderwerp

    Ik heb urgentie en op een woning gereageerd. Toch kreeg ik de woning niet aangeboden. Hoe kan dat?

    Algemeen

    Waarschijnlijk hebben er meer woningzoekenden met urgentie gereageerd. Als meerdere kandidaten met een urgentiestatus op dezelfde woning reageren, dan gaat de kandidaat met de langste urgentiewachttijd voor. De woningzoekende met het hoogste rangnummer krijgt de woning als eerste aangeboden. De rangordebepaling ziet er als volgt uit:

    • Toewijzingsregels en advertentievoorwaarden
    • Sloop urgentie
    • Medische urgentie
    • Inschrijftijd
    Meer over dit onderwerp

    Mijn woning wordt gesloopt. Krijg ik voorrang bij het vinden van een nieuwe woning?

    Algemeen

    Ja, u krijgt een sloop urgentie. Wij schrijven u in en voegen een urgentie toe. De standaardregels voor woningtoewijzing gelden. U moet wel zelf via Thuiskompas op zoek naar en reageren op een andere woning.

    Als u al een inschrijving als woningzoekende heeft, dan blijft deze inschrijving actief nadat u met uw urgentie een nieuwe woning heeft gevonden. U hoeft zich daarna dus niet opnieuw in te schrijven, en houdt uw opgebouwde inschrijftijd.

    Meer over dit onderwerp

    Krijg ik als huurder van Actium voorrang als ik een woning wil kopen?

    Algemeen

    LET OP: Tussen 1 juni 2023 en 1 juni 2025 heeft Actium een verkoopstop ingesteld. Meer informatie over de verkoopstop vind je hier.

    Ben je huurder van Actium en op zoek naar een koopwoning? Dan krijg je inderdaad voorrang bij ons. Wij hanteren de volgende rangorde bij het verdelen van een woning.

    1. Sloopurgenten Actium. Huurders van Actium die vanwege een sloopproject gedwongen moeten verhuizen en daarom een sloopurgentie hebben ontvangen. Huurduur huidige woning is daarbij bepalend. Dus degene met de langste huurovereenkomst, komt op de eerste plek.  
    2. Huurders Actium. We kijken naar de huurduur van het huidige adres. Degene die op het huidige adres het langste huurcontract heeft, komt als eerste aan bod.
    3. Starters onder de 30 jaar. Indien er meerdere starters reageren, wordt de woning als eerste
      aangeboden aan de starter die al woonachtig is in de plaats waar de koopwoning zich bevindt. Indien er meerdere starters woonachtig zijn in de plaats waar de koopwoning zich bevindt, dan wordt de woning als eerste aangeboden aan de oudste starter waarvan de naam op het koopcontract komt.
    4. Overige kandidaten. Heb je bijvoorbeeld nu al een koopwoning en wil je een andere woning kopen? Dan ben je voor ons een doorstromer. Ook iemand die bijvoorbeeld 35 jaar is en voor het eerst een woning koopt valt onder deze categorie.

    Nadat de woning een week lang op onze site heeft gestaan, gaan we de woning in bovenstaande volgorde verdelen. Degene die op de 1e plaats komt, krijgt van ons de mogelijkheid om de woning als 1e te bezichtigen.

    Heb je vragen of wil je meer informatie?
    Neem dan contact op met onze afdeling Verkoop via 0592 400 100 of verkoop@actiumwonen.nl.

    Meer over dit onderwerp