impressie afbeelding

Zoeken

Veelgestelde vragen

 

Hieronder vindt u alvast een aantal veelvoorkomende vragen.

Staat uw vraag er niet tussen? Zoek dan op een trefwoord via de zoekbalk hierboven.

 

Ik ben op zoek naar woonruimte. Hoe kan ik mij inschrijven?
Als u graag een woning wilt huren van Actium, dan kunt u zich bij ons inschrijven als woningzoekende op www.hurenvanactium.nl. Als u alle gegevens heeft ingevuld, ontvangt u een e-mailbericht met een link. Hiermee kunt u uw inschrijving activeren. Na betaling van het inschrijfgeld (€12,50) is uw inschrijving definitief en kunt u reageren op ons woningaanbod.
Ik heb dringend woonruimte nodig. Kom ik in aanmerking voor urgentie?

Er zijn situaties denkbaar waarin u zeer dringend een andere woning nodig heeft. U kunt bij Actium alleen in zeer uitzonderlijke gevallen in aanmerking komen voor een urgentieregeling. Er zijn twee vormen van urgentie: sloopurgentie en medische urgentie. Alleen in deze situaties kunt u in aanmerking komen voor urgentie:

Sloopurgentie
Bent u huurder van Actium en gaan wij uw woning slopen? Dan krijgt u van ons een sloopurgentie, zodat u met met voorrang kunt reageren op het beschikbare woningaanbod. 

Medische urgentie
Heeft u acute lichamelijke klachten en kunt u daardoor niet voldoende veilig en zelfstandig in uw huidige woning blijven wonen? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor medische urgentie. Lees hier meer over de voorwaarden voor medische urgentie.

Wanneer voert Actium onderhoud uit aan mijn woning?
Op de pagina Technische installaties kunt u zien wat het 'planjaar onderhoud' van uw woning is. Daarnaast leest u in het onderhoudsmagazine of en zo ja, welke werkzaamheden er in het komende jaar gepland staan voor uw woning.
Hoe bepaalt Actium welke woningen zonnepanelen krijgen?

We investeren volop in het energiezuiniger maken van onze woningen. Ons doel is dat in 2020 ons gemiddeld energielabel een B label is. Om dit te bereiken, brengen we de komende jaren waar nodig energiebesparende voorzieningen aan, zoals isolatie, dubbelglas en een hoogrendements cv-ketel. Wanneer woningen ondanks deze voorzieningen blijven steken op energielabel C, D of lager, dan voorzien wij deze van zonnepanelen. Dit doen wij kosteloos. 

Ik heb een reparatieverzoek. Hoe kan ik dit indienen?

U kunt uw reparatieverzoek direct bij ons indienen én inplannen via de pagina Reparatieverzoek. Raadpleeg altijd eerst ons Onderhouds-ABC, zodat u weet welke reparaties wij voor u uitvoeren en waarvoor u zelf verantwoordelijk bent.

Voor sommige gebreken of defecten hoeft u bij ons geen melding te maken, maar kunt u rechtstreeks contact opnemen met de onderhoudspartij:

- Verstopping: RRS (0800 0991 313).
- Hang- en sluitwerk kunststof kozijnen: SKK (0900 8420).
- Verwarming/ geiser Zie Technische installaties
- Huurgeiser: Rendo (0521 595 555).
- Elektrische huurboiler: Energiewacht (0800 0388).

Hoe meld ik overlast (stank, geluid, vervuiling)?

Wat vervelend dat u overlast ervaart. Niet iedereen is zich ervan bewust dat ze overlast veroorzaken. Actium vraagt u daarom om bij overlast eerst zelf contact met uw buren op te nemen. Als er sprake is van aanhoudende overlast, dan kunt u contact opnemen met Buurtbemiddeling of de wijkagent.

Bekijk in dit overzicht bij wie u met uw melding het beste terecht kunt.

Via het contactformulier op onze website kunt u de overlast aan ons melden en aangeven welke actie u zelf al heeft ondernomen. Het is belangrijk om data en tijdstippen bij te houden waarop de overlast plaatsvindt. Op deze manier kunnen wij klachten op de juiste manier verzamelen en eventueel een dossier vormen voor het nemen van juridische stappen.

Is er sprake van strafbare feiten, ernstige geluidsoverlast (’s avonds / ’s nachts), bedreiging, geweld en/of criminele activiteiten? Schakel dan de politie in via telefoonnummer 0900 8844.

Hoe kan ik mijn huur opzeggen?

Klik hier om uw huuropzegging online door te geven. Ook kunt u natuurlijk uw contract telefonisch opzeggen (via 0900 0604), of bij ons op kantoor. Naar aanleiding van uw huuropzegging plannen wij altijd in overleg een voor- en een eindinspectie in.

Zodra wij uw opzegging hebben verwerkt, sturen wij u een bevestiging van de huuropzegging met daarbij de richtlijnen voor de oplevering van uw woning. De opzegtermijn bedraagt minimaal één maand en de dag waarop de huurovereenkomst eindigt moet een werkdag zijn.
Ik heb een huurachterstand. Wat nu?

Geldproblemen lossen we samen op! Het hebben van geldproblemen is niet iets om u voor te schamen. Het kan iedereen overkomen. Bijna één op de vijf huishoudens in Nederland heeft problematische schulden of zit in de gevarenzone. Het is belangrijk om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen, want hoe langer u wacht, des te meer de situatie verslechtert.

Gelukkig staat u er niet alleen voor. De medewerkers van de afdeling Incasso kijken graag samen met u naar een passende oplossing, bijvoorbeeld wanneer u uw huur niet (op tijd) kunt betalen. In sommige gevallen treffen we een betalingsregeling of brengen we u in contact met maatschappelijke instanties die kunnen helpen om uw financiën weer op orde te brengen. U kunt ons bereiken op 0900 0604.

Waarom kan ik bij Actium twee verschillende accounts aanmaken?

U kunt bij ons een account aanmaken als woningzoekende en een account als huurder.

Bent u op zoek naar een huurwoning? Ga dan naar www.hurenvanactium.nl. Dit is een pagina van WoningNet waarop wij al onze beschikbare huurwoningen publiceren. Hier kunt u zich voor €12,50 inschrijven als woningzoekende, zodat u kunt reageren op het woningaanbod.

Sinds het voorjaar van 2018 kunnen al onze huurders ook een account aanmaken op onze vernieuwde website www.actiumwonen.nl. Met dit account kunt u als huurder allerlei zaken direct online en regelen en inzien. Als u geen huurder bent, dan kunt u geen account aanmaken op deze website.

Bent u huurder van Actium én op zoek naar woonruimte? Dan kunt u twee accounts aanmaken: 

Ik wil een account aanmaken, maar mijn gegevens kloppen niet. Wat nu?

Het aanmaken van een account/ inloggen op deze website is alleen bedoeld voor onze huurders. Bent u geen huurder van Actium, maar woningzoekende? Ga dan naar www.hurenvanactium.nl om het actuele huuraanbod te bekijken.

LET OP: Logt u voor de eerste keer in op deze vernieuwde website? Dan is het belangrijk dat u eerst een account aanmaakt. Pas daarna kunt u inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord.

Heeft u alle gegevens ingevuld, maar krijgt u een melding dat de gegevens niet kloppen? Dan heeft dit te maken met de combinatie van onderstaande gegevens:

- Postcode + huisnummer.
- Geboortedatum: vul hier de geboortedatum in van de eerstgenoemde huurder op het contract.
- Klantnummer: dit nummer (een K gevolgd door 8 cijfers, bijv. K00001234) vindt u in brieven die u van ons ontvangt, of kunt u bij ons opvragen.

Als u niet weet waarom het inloggen niet lukt, neem dan contact met ons op. Mogelijk hebben wij niet de juiste geboortedatum in ons systeem staan. Wij moeten dit dan eerst aanpassen voordat u uw account kunt aanmaken.

Garage

Huurt u alleen een garage van ons? Zorg er dan voor dat u de juiste postcode gebruikt, en ook het juiste huisnummer + toevoeging. Voorbeeld van deze laatste combinatie is '23GAR-5': u zult zien dat het systeem al een voorstel geeft voor de toevoeging zodra u een huisnummer heeft ingevuld.