impressie afbeelding

Zoeken

Veelgestelde vragen

 

Hieronder vindt u alvast een aantal veelvoorkomende vragen.

Staat uw vraag er niet tussen? Zoek dan op een trefwoord via de zoekbalk hierboven.

 

Wat is Thuiskompas en wat verandert er voor mij?

Thuiskompas is een initiatief van Actium, De Volmacht, Domesta, Lefier, Stichting Eelder Woningbouw, Woonborg, Woonconcept en Woonservice en hun 12 huurdersorganisaties. Op Thuiskompas.nl vindt u vanaf 28 april 2020 alle beschikbare sociale huurwoningen in Drenthe en grensstreken. Thuiskompas is het vervolg op Drenthehuurt.nl.

Vanaf 28 april 2020 kunt u terecht op Thuiskompas

Dan bieden de woningcorporaties in Drenthe beschikbare woningen aan via dit online platform. Met een inschrijving op Thuiskompas kunnen woningzoekenden reageren op het aanbod van de aangesloten corporaties. Dat geeft overzicht en gemak. En de kans om in een groter gebied te zoeken.

U kunt dan met één inschrijving op Thuiskompas reageren op het complete aanbod dat bij uw wensen en inkomen past. Ook kunt u er dan voor kiezen om bijvoorbeeld in een andere plaats in Drenthe te zoeken. Bijvoorbeeld omdat daar sneller een geschikte sociale huurwoning beschikbaar is.

U krijgt in april bericht

Staat u nu als woningzoekende ingeschreven bij één van de Drentse corporaties? U krijgt in april bericht dat uw inschrijving overgaat naar Thuiskompas en een account dat u kunt activeren. Vanaf 28 april kunt u een woning zoeken via Thuiskompas.

Uw inschrijving bij Actium wordt automatisch verlengd tussen 1 januari en 28 april 2020

Loopt uw inschrijving bij Actium af in deze periode? Dan verlengen wij uw inschrijving automatisch en kosteloos. U hoeft dus niets te doen en geen verlengingskosten te betalen, maar kunt het bericht in april rustig afwachten.

Uw langste inschrijftijd blijft geldig

Staat u bij meerdere corporaties in Drenthe ingeschreven? Dan is de inschrijftijd bij de corporatie waar u het langst ingeschreven staat, straks uw inschrijftijd bij Thuiskompas.

U kunt zich gratis inschrijven bij Thuiskompas

Staat u nog niet ingeschreven als woningzoekende voor een sociale huurwoning in Drenthe? Dan kunt u zich vanaf 28 april gratis inschrijven bij Thuiskompas. Wilt u zich eerder inschrijven en inschrijftijd/punten opbouwen? Dan kan nog steeds bij een van de corporaties. Tot 28 april 2020 gelden de huidige regels en eventuele kosten (€ 12,50 bij Actium).

Hoe kan ik mij bij Actium inschrijven als woningzoekende?

Als u graag een woning wilt huren van Actium, dan kunt u zich bij ons inschrijven als woningzoekende op www.hurenvanactium.nl. Als u alle gegevens heeft ingevuld, ontvangt u een e-mailbericht met een link. Hiermee kunt u uw inschrijving activeren. Na betaling van het inschrijfgeld is uw inschrijving definitief en kunt u reageren op ons woningaanbod.

Inschrijfkosten

Een inschrijving bij Actium kost € 12,50. Vanaf 28 april 2020 komen deze inschrijfkosten te vervallen, en kunt u zich gratis inschrijven voor een huurwoning van de Drentse woningcorporaties via Thuiskompas.

Verlengen

Tot 1 januari 2020 kostte een inschrijving € 12,50 per jaar. Per 1 januari 2020 hoeft u geen verlengingskosten te betalen en verlengen wij uw inschrijving kosteloos. Uw inschrijving gaat vanaf 28 april 2020 automatisch mee naar het nieuwe woningzoekenden-bestand van Thuiskompas

Tot en met april blijft uw 'geldigheidsdatum' wel ongewijzigd (dus die kan best in het verleden liggen, tussen 01-01-2020 en 28-04-2020). Maar hier hoeft u zich geen zorgen over te maken. U kunt rustig het bericht afwachten met meer informatie over de overgang naar Thuiskompas in april.

Voorwaarden

  • U moet minimaal 17 jaar zijn. U komt pas vanaf 18 jaar in aanmerking voor een woning.
  • U mag maar één keer ingeschreven staan als hoofdaanvrager bij Actium.
  • U kunt zich niet als hoofdaanvrager inschrijven als u al als medeaanvrager bij ons bekend bent.

Een inschrijving is persoonsgebonden en dus niet overdraagbaar op iemand anders.

Waarom kan ik bij Actium twee verschillende accounts aanmaken?

U kunt bij ons een account aanmaken als woningzoekende en een account als huurder.

Bent u op zoek naar een huurwoning? Ga dan naar www.hurenvanactium.nl. Dit is een pagina van WoningNet waarop wij al onze beschikbare huurwoningen publiceren. Hier kunt u zich voor €12,50 inschrijven als woningzoekende, zodat u kunt reageren op het woningaanbod.

Sinds het voorjaar van 2018 kunnen al onze huurders ook een account aanmaken op onze vernieuwde website www.actiumwonen.nl. Met dit account kunt u als huurder allerlei zaken direct online en regelen en inzien. Als u geen huurder bent, dan kunt u geen account aanmaken op deze website.

Bent u huurder van Actium én op zoek naar woonruimte? Dan kunt u twee accounts aanmaken: 

Ik heb dringend woonruimte nodig. Kom ik in aanmerking voor urgentie?

Er zijn situaties denkbaar waarin u zeer dringend een andere woning nodig heeft. U kunt bij Actium alleen in zeer uitzonderlijke gevallen in aanmerking komen voor een urgentieregeling. Er zijn twee vormen van urgentie: sloopurgentie en medische urgentie. Alleen in deze situaties kunt u in aanmerking komen voor urgentie:

Sloopurgentie
Bent u huurder van Actium en gaan wij uw woning slopen? Dan krijgt u van ons een sloopurgentie, zodat u met met voorrang kunt reageren op het beschikbare woningaanbod. 

Medische urgentie
Heeft u acute lichamelijke klachten en kunt u daardoor niet voldoende veilig en zelfstandig in uw huidige woning blijven wonen? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor medische urgentie. Lees hier meer over de voorwaarden voor medische urgentie.

Wanneer voert Actium onderhoud uit aan mijn woning?

Op de pagina Onderhoud installaties kunt u zien wat het 'planjaar onderhoud' van uw woning is. Daarnaast leest u in in het onderhoudsmagazine of en zo ja, welke werkzaamheden er dit jaar gepland staan voor uw woning.

Als wij bij u onderhoud gaan uitvoeren, ontvangt u hierover tijdig schriftelijk bericht.

Hoe bepaalt Actium welke woningen zonnepanelen krijgen?

We investeren volop in het energiezuiniger maken van onze woningen. We hebben onze doelstelling om gemiddeld energielabel B te halen voor 2020 gehaald, dankzij energiebesparende voorzieningen zoals isolatie, dubbelglas en hoogrendements-CV-ketels.  Een gemiddeld energielabel B, betekent dat de ene woning op label A uitkomt terwijl een andere woning maximaal een energielabel D kan bereiken. Waar we bij de ene woning kiezen voor het plaatsen van zonnepanelen kan dit bij een andere woning juist minder geschikt zijn. Per woning bekijken we welke (combinatie van) maatregelen het beste resultaat geven. Dit geldt niet voor woningen die gesloopt worden.

Ik heb een reparatieverzoek. Hoe kan ik dit indienen?

U kunt uw reparatieverzoek direct bij ons indienen én inplannen via de pagina Reparatieverzoek. Raadpleeg altijd eerst ons Onderhouds-ABC, zodat u weet welke reparaties wij voor u uitvoeren en waarvoor u zelf verantwoordelijk bent.

Voor sommige gebreken of defecten hoeft u bij ons geen melding te maken, maar kunt u rechtstreeks contact opnemen met de onderhoudspartij:

- Verstopping: RRS (0800 0991 313).
- Hang- en sluitwerk kunststof kozijnen: SKK (0900 8420).
- Verwarming/ geiser Zie Onderhoud installaties
- Huurgeiser: Rendo (0521 595 555).
- Elektrische huurboiler: Energiewacht (0800 0388).
Hoe meld ik overlast (stank, geluid, vervuiling)?

Wat vervelend dat u overlast ervaart. Niet iedereen is zich ervan bewust dat ze overlast veroorzaken. Actium vraagt u daarom om bij overlast eerst zelf contact met uw buren op te nemen. Als er sprake is van aanhoudende overlast, dan kunt u contact opnemen met Buurtbemiddeling of de wijkagent.

Bekijk in dit overzicht bij wie u met uw melding het beste terecht kunt.

Via het contactformulier op onze website kunt u de overlast aan ons melden en aangeven welke actie u zelf al heeft ondernomen. Het is belangrijk om data en tijdstippen bij te houden waarop de overlast plaatsvindt. Op deze manier kunnen wij klachten op de juiste manier verzamelen en eventueel een dossier vormen voor het nemen van juridische stappen.

Is er sprake van strafbare feiten, ernstige geluidsoverlast (’s avonds / ’s nachts), bedreiging, geweld en/of criminele activiteiten? Schakel dan de politie in via telefoonnummer 0900 8844.

Hoe kan ik mijn huur opzeggen?

Klik hier om uw huuropzegging online door te geven. Ook kunt u natuurlijk uw contract telefonisch opzeggen (via 0900 0604), of bij ons op kantoor. Naar aanleiding van uw huuropzegging plannen wij altijd in overleg een voor- en een eindinspectie in. Zodra wij uw opzegging hebben verwerkt, sturen wij u een bevestiging van de huuropzegging met daarbij de richtlijnen voor de oplevering van uw woning. 

Opzegtermijn

De opzegtermijn bedraagt minimaal één maand en de dag waarop de huurovereenkomst eindigt moet een werkdag zijn. Dus als u de huur per 12 mei wilt beëindigen, dan moet u dit uiterlijk op 12 april aan ons melden. Hoe langer van tevoren u de huur opzegt, des te eerder weet u hoe u uw woning moet achterlaten. Ook heeft u dan meer kans dat de nieuwe huurder spullen van u overneemt.

Ik heb een huurachterstand. Wat nu?

Geldproblemen lossen we samen op! Het hebben van geldproblemen is niet iets om u voor te schamen. Het kan iedereen overkomen. Bijna één op de vijf huishoudens in Nederland heeft problematische schulden of zit in de gevarenzone. Het is belangrijk om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen, want hoe langer u wacht, des te meer de situatie verslechtert.

Gelukkig staat u er niet alleen voor. De medewerkers van de afdeling Incasso kijken graag samen met u naar een passende oplossing, bijvoorbeeld wanneer u uw huur niet (op tijd) kunt betalen. In sommige gevallen treffen we een betalingsregeling of brengen we u in contact met maatschappelijke instanties die kunnen helpen om uw financiën weer op orde te brengen. U kunt ons bereiken op 0900 0604.