Oosterwolde, Haerenkwartier

In het Haerenkwartier in Oosterwolde zijn alle woningen vernieuwd. De afgelopen jaren is er nauw overlegd met bewoners over hun wensen. Zij dachten actief mee over de plannen om het Haerenkwartier klaar te maken voor de toekomst. Samen met hen is gekozen voor sloop en nieuwbouw. De woningen zijn gasloos en energieneutraal. Een groot deel van de bewoners is na een verblijf in een wisselwoning weer teruggekeerd naar hun oude adres of een nieuwe plek in de wijk. Er zijn ook veel bewoners verhuisd buiten de wijk. Hierdoor is ruimte vrij gekomen voor nieuwe wijkbewoners.

Er zijn drie typen woningen gebouwd:

  • Levensloopbestendige woningen (44) 
  • Eengezinswoningen (115)
  • Seniorenwoningen (11)

De nieuwe woningen zijn gasloos en energieneutraal. De woningen zijn voorzien van laminaat en een inductie kooktoestel met oven. 

De gemeente richt de openbare ruimte in. Bekijk de plannen in de presentatie hieronder. 

Bewonersbrochure inclusief plattegronden

Hieronder staan de veelgestelde vragen over nieuwbouwprojecten. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Nieuwbouwprojecten

Welke nieuwbouwprojecten zijn er?

Algemeen

Een actueel overzicht van waar wij nieuwe woningen bouwen vindt je via projecten.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwbouwwoning?

Algemeen

Als de nieuwe woning wordt opgeleverd, kun je de sleutel van de woning afhalen op ons kantoor of krijg je de sleutel in de woning zelf overhandigd. Dit verschilt per project. Je krijgt dan ook een informatiemap over de woning waarin staat hoe alle installaties werken, hoe het zit met de garantietermijnen, etc.

Ik ga een nieuwbouwwoning huren. Hoe zit het met gas, water en elektra?

Algemeen

Je bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van contracten bij het waterbedrijf en een energieleverancier. Onze nieuwbouwwoningen zijn gasloos. Je hoeft dus alleen een contract voor water en elektra af te sluiten.

Regel dit zo spoedig mogelijk (in elk geval binnen een paar werkdagen nadat je de woning huurt). Dit voorkomt dat de woning volledig wordt afgesloten van elektra en water.

Soms heeft het nutsbedrijf dat de aansluitingen heeft aangelegd niet op tijd doorgegeven dat de nieuwbouwwoning is opgeleverd. In dat geval kun je zelf alvast de 'aansluiting identificatie code' (EAN-code) doorgeven aan een door jou gekozen leverancier, waarna je een contract kunt afsluiten. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Ga naar www.eancodeboek.nl;
  2. Vul je adresgegevens in en kies bij 'Bijzondere aansluiting' voor n.v.t.;
  3. Zoek op marktsegment 'Elektriciteit';
  4. Geef de EAN-code (13 cijfers) onder 'EAN Netbeheerder' door aan de leverancier.

Waarom bouwen jullie zo weinig woningen voor grote gezinnen?

Algemeen

Wij doen dit omdat er in de toekomst meer (levensloopbestendige) woningen nodig zijn voor de kleinere huishoudens/gezinnen, dan voor grote gezinnen.

Steeds minder grote gezinnen zoeken een sociale huurwoning
Bij het ontwerpen van nieuwe woningen houden we rekening met 'demografische ontwikkelingen'. Dit betekent dat we kijken naar de samenstelling van de bevolking. We weten uit recent onderzoek dat onze woningzoekenden straks vooral huishoudens van 1 of 2 personen zijn. Dit zijn vaak ook oudere huurders. 

We laten vraag en aanbod op elkaar aansluiten
Wij gaan ervan uit dat een woning ongeveer 80 jaar meegaat. We proberen dus vooruit te blijven denken, om overschotten of tekorten te voorkomen. We bouwen daarom vooral kleinere woningen met minder slaapkamers en een betaalbare huurprijs voor de kleinere huishoudens. Deze huizen zijn geschikt voor oudere mensen, maar natuurlijk ook voor mensen van andere leeftijden. Zo zorgen we dat het aanbod woningen aansluit op de vraag naar woningen.

Ik heb overlast van woningen die jullie aan het bouwen zijn

Algemeen

We begrijpen dat de overlast die wordt veroorzaakt door de bouwwerkzaamheden aan onze nieuwe woningen voor je ongemakkelijk is. 

Bouwwerkzaamheden kunnen tijdelijke overlast met zich meebrengen, zoals geluid, stof en verkeershinder. We begrijpen dat dit invloed kan hebben op de dagelijkse routine en wooncomfort. We willen je verzekeren dat we er alles aan doen om de impact tot een minimum te beperken en de werkzaamheden zo spoedig mogelijk af te ronden.

Mochten er specifieke zorgen of vragen zijn die je wilt bespreken, dan kan je dit bij ons melden via Klacht melden