Storingen en gebreken

Hieronder staan de veelgestelde vragen over storingen en gebreken. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Storingen en gebreken

Ik heb een stroomstoring. Wat moet ik doen?

Controleer altijd eerst of één van uw eigen apparaten kortsluiting veroorzaakt. Als dit zo is, kunt u de stroomstoring nameljk eenvoudig zelf oplossen. En als wij wel een elektriciën sturen, terwijl uw eigen apparatuur zorgt voor de kortsluiting, dan worden de kosten aan uw doorberekend.

Stekkerproef
Om erachter te komen of één van uw eigen apparaten de oorzaak is, kunt u de stekkerproef uitvoeren. Volg hiervoor deze stappen:

  • Schakel alle groepen in uw meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen;
  • Verwijder in uw hele woning alle stekkers uit de stopcontacten. Vergeet de stekkers in bijvoorbeeld uw schuur of berging niet!
  • Schakel de aardlekschakelaar in de meterkast weer in;
  • Schakel nu de groepen in uw meterkast opnieuw in;
  • Plaats alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet daarbij ook de apparaten één voor één aan. Wacht tot het apparaat automatisch aanslaat voordat u verder gaat met het volgende apparaat;
  • Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de oorzaak van de storing;
  • Zorg voor reparatie of vervanging van dit apparaat.

Zorgt geen van uw apparaten voor problemen, maar blijft de stroom toch uitvallen? Controleer dan voor de zekerheid of er geen sprake is/was van overbelasting (teveel actieve apparaten op dezelfde groep).

Blijft uw aardlekschakelaar uitvallen?
Dan zit het probleem waarschijnlijk in uw installatie. Als u de stekkerproef heeft gedaan en zeker weet dat het ook niet met overbelasting te maken heeft, dan kunt u (verder gaan met) uw Reparatieverzoek indienen bij Actium.

Ik heb een lek in mijn waterleiding. Wat nu?

Afhankelijk van waar de lekkage zit, kunt u dit melden bij de uw watermaatschappij of bij Actium:

  • Een lekkage vóór de meter (tussen hoofdkraan en watermeter) meldt u bij uw watermaatschappij.
  • Een lekkage ná de meter (dus zodra het water de woning 'binnen is gekomen') kunt u telefonisch melden bij Actium via 0592 400 100. Wij schakelen dan meteen een installatiebedrijf in.

Wie kan mij helpen bij kleine klussen in huis?

Actium voert veel reparatieverzoeken voor u uit. Voor kleine klusjes, zoals het bijvullen van uw cv-ketel of het vervangen van lampen, bent u zelf verantwoordelijk. Heeft u hierbij toch hulp nodig, dan kunt u het beste een vriend(in), familielid, kennis of één van uw buren vragen.

Woont u in Assen? Dan is de klussendienst van Vaart Welzijn misschien ook een optie!
Deze klussendienst is voor inwoners van de gemeente Assen die: zelf niet in staat zijn om een klus uit te voeren een (lichamelijk) beperking hebben en/of chronisch ziek zijn geen ondersteunend netwerk hebben niet de financiële middelen hebben iemand in te huren De klussendienst kan u helpen bij klussen zoals:

  • Douchebeugels, toiletbeugels en wc-brillen bevestigen;
  • Lamp, spiegel of schilderij ophangen;
  • Snoeren vastzetten;
  • Kleine reparaties, zoals een tuinhekje of lade;
  • Een rolgordijn ophangen;
  • Eenvoudige problemen met computer, internet of telefoon;
  • Eenmalige tuinwerkzaamheden, zoals een heg knippen;
  • Het verplaatsen van meubels.

Hoe werkt het?
U kunt zelf contact opnemen met de klussendienst om te vragen of zij u kunnen helpen en, zo ja, een afspraak te maken. Als het nodig is komt er van te voren iemand bij u langs om de klus in te schatten en te bekijken welke materialen/gereedschappen nodig zijn. Het inschakelen van de klussendienst kost u niets.

Mijn leidingen zijn (bijna) bevroren, wat kan ik hieraan doen?

U moet zelf maatregelen nemen om leidingen 'vorstvrij' te houden. Dit geldt ook voor leidingen in ruimtes die minder goed geïsoleerd zijn (zoals een berging).

Bevroren leidingen voorkomen:

  • Waterleiding: Van tevoren water aftappen en isolerende schuimrubberen buisisolatie plaatsen.
  • Leiding verwarming: alle radiatoren opendraaien en de thermostaat op minimaal 17 graden houden (zodat het water blijft stromen).

Klik hier voor meer informatie over het voorkomen en oplossen van bevroren leidingen. Probeer de leiding zelf te ontdooien met bijvoorbeeld een warme doek of straalkachel. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. Wij sturen dan een installatiebedrijf om het probleem te verhelpen.

Mijn afzuigkap is defect. Wat nu?

Als de afzuigkap van uzelf is, bent u zelf verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie. Is de afzuigkap niet van uzelf? Dan kunt u deze natuurlijk laten herstellen.

  • Heeft u een motorloze afzuigkap (aangesloten op het centrale mechanische ventilatiesysteem)? Dan kunt u rechtsteeks contact opnemen met de onderhoudspartij van uw CV en mechanische ventitatie (Feenstra, Energiewacht of Suurmeijer), om een afspraak te maken.
  • Heeft u een afzuigkap mét motor? Dan kunt u uw reparatieverzoek indienen bij Actium via Reparatieverzoek indienen.

Klemmetjes, filters en lampjes
Als één of meerdere klemmetjes zijn afgebroken, dan kunnen wij deze opsturen. Ook it kunt u melden via Reparatieverzoek indienen. Filters en lampjes in de afzuigkap moet u zelf vervangen.

Ik heb problemen met mijn (gas)fornuis. Wat nu?

Uw gasfornuis is van uzelf, dus het onderhoud hiervan is voor uw eigen rekening. Ook een eventuele kapotte gasslang moet u zelf vervangen. Zit het probleem in de aansluiting/gaskraan of bijv. een te hoge gasdruk? Dan kunt u dit wel bij ons melden via Reparatieverzoek indienen.

Mijn binnendeur is stuk. Kan ik een nieuwe krijgen?

Actium vervangt uw binnendeur alleen als deze door ouderdom/normale slijtage niet meer te herstellen is. In alle andere gevallen (of als u de deur zelf heeft beschadigd) zijn de kosten voor uzelf. Als uw binnendeur klemt, of als er problemen zijn met de deurklink of scharnieren, dan kunt u gewoon een reparatieverzoek indienen via Reparatieverzoek indienen. Eén van onze monteurs komt dan langs om dit te herstellen.

Mijn kabelaansluiting werkt niet. Wat nu?

Als er iets stuk is bij het AOP (centrale aansluitpunt) waar de kabel uw woning binnenkomt, dan kunt u contact opnemen met uw provider. Als de wandcontactdoos stuk is, dan kunt u een reparatieverzoek bij ons indienen via Reparatieverzoek indienen.

Ik heb last van kalkaanslag. Wat nu?

U bent zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden en ontkalken van uw sanitair (wc, wastafels, douche, etc.). Heeft u last van kalkaanslag op bijvoorbeeld uw sanitair? Probeer dit dan eerst zelf te verhelpen met een ontkalker. Lukt dit niet omdat de aanslag te hardnekkig is, dien dan een reparatieverzoek in via Reparatieverzoek indienen.

Ik heb veel last van tocht. Kan Actium tochtstrips plaatsen?

Eens in de 8 jaar laten we schilderwerkzaamheden aan uw buitengevel (voor- en achterkant) uitvoeren. Dan worden ook de tochtstrippen hersteld, geplaatst of vervangen door het schildersbedrijf. In de tussentijd bent u zelf verantwoordelijk voor het plaatsen of vervangen van (extra) tochtstrips in uw woning.

Lees hier wat u zelf allemaal kunt doen aan tocht in uw woning.

Bekijk in ons Onderhouds-ABC voor welke klussen u Actium wel kunt inschakelen.

Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen of omvormer?

U kunt een storing aan uw zonnepanelen of omvormer melden bij Actium, via Reparatieverzoek indienen. Wij geven dan opdracht aan de onderhoudspartij om de storing te verhelpen.

Ik heb zonnepanelen. Waarom heb ik dan toch last van een algemene stroomstoring?

Zonnepanelen worden geleverd met een zogenaamde netgekoppelde omvormer. Aan die omvormer worden door de overheid meerdere eisen gesteld. Eén daarvan is dat de omvormer direct stopt met produceren van elektriciteit zodra het openbaar elektriciteitsnetwerk is uitgevallen zoals bij een stroomstoring.

Hiervoor zijn meerdere redenen. De belangrijkste is uiteraard veiligheid. Stel dat u te maken krijgt met een kortsluiting in uw huis. Vanwege die kortsluiting lopen zeer grote stromen door de elektriciteitskabels. Als dat een paar seconde lang aanhoudt dan worden de draden zeer heet. Er zou zelfs brand kunnen ontstaan vanwege oververhitting. In de meterkast zitten zekeringen. In geval van overbelasting door de te hoge stromen onderbreken deze de stroomkring en wordt de elektriciteit vanzelf uitgeschakeld. Dan is het brandgevaar verholpen.

Een omvormer van zonnepanelen stopt dus met het leveren van elektriciteit zodra zich een stroomstoring voordoet. Zodra de zonnepaneelomvormer geen 230 Volt meer "ziet" op het stopcontact waarop hij is aangesloten, zal hij zich direct uitschakelen.

Waar meld ik problemen met mijn ramen/deuren/kozijnen?

Heeft u last van een klemmende deur, een raam dat niet goed sluit, een slot dat niet (goed) werkt of een ander probleem met uw ramen/deuren/kozijnen? Dan kunt u dit natuurlijk laten repareren. Het hangt af van het materiaal van de kozijnen, waar u een melding maakt.

Heeft u houten of alimunium kozijnen?
Dan kunt u gewoon (verder gaan met) uw Reparatieverzoek indienen bij Actium.

Heeft u kunststof kozijnen?
Dan kunt u uw problemen niet melden bij Actium. Neem voor het maken van een afspraak rechtstreeks contact op met de SKK Kozijnwacht via 085 3038432. U hoeft hier natuurlijk niets voor te betalen.

Ik hoor een storend geluid vanaf het dak van mijn appartementencomplex. Waar meld ik dit?

Woont u op de bovenste verdieping en hoort u een vreemd, storend of zoemend geluid? Dan wordt dit geluid waarschijnlijk gemaakt door de ventilatoren op het dak. U kunt dit het beste telefonisch aan ons doorgeven via 0592 400 100. Wij sturen dan een opdracht naar de onderhoudspartij om het probleem op te lossen.

Mijn lamp is stuk. Vervangen jullie deze?

Nee, u moet zelf uw lampen vervangen als ze het niet meer doen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de lampjes van uw afzuigkap. Als de lamp het niet meer doet omdat er problemen zijn met de elektriciteit, dan kunt u dit natuurlijk wel bij ons melden. U kunt dan een .

Lamp op de galerij
Woont u in een appartementencomplex, en werkt de verlichting op de galerij (bijvoorbeeld bij uw voordeur) of in een gemeenschappelijke ruimte niet meer goed? Deze lampen zijn van Actium, dus daarvoor kunt u wel gewoon een Reparatieverzoek indienen.

Mijn intercom doet het niet. Wat moet ik doen?

Als u de intercom niet meer hoort, hoeft het niet meteen een storing te zijn. U kunt dit eenvoudig zelf controleren. Heeft u misschien recent op het luidsprekerknopje gedrukt? Dan kan het zijn dat de intercom op 'mute' (stil) staat. Dit komt erg vaak voor! Met elke keer drukken wordt het volume iets hoger; en de stap ná het hoogste volume is dat het geluid volledig uitstaat. Hierdoor lijkt de intercom niet meer te werken. Maar door nogmaals (een paar keer) op het knopje te drukken, doet de luidspreker het weer gewoon.

Lost dit niets op, of is het een andere storing?
Dan kunt u de storing natuurlijk bij ons melden via Reparatieverzoek indienen. Wij geven dan opdracht aan het bedrijf dat uw intercom in onderhoud heeft, om een afspraak met u te maken.