Storingen en gebreken

Hieronder staan de veelgestelde vragen over storingen en gebreken. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Storingen en gebreken

Ik heb lekkage vanaf mijn dak

Hiervoor kunt u een Reparatieverzoek indienen. Lekt het heel erg, bijvoorbeeld omdat het continu regent? Bel ons dan via 0592 400 100. Wij schakelen dan direct een aannemer of dakdekker in.

Mijn intercom doet het niet

Als u de intercom niet meer hoort, hoeft het niet meteen een storing te zijn. U kunt dit eenvoudig zelf controleren. Heeft u misschien recent op het luidsprekerknopje gedrukt? Dan kan het zijn dat de intercom op 'mute' (stil) staat. Dit komt erg vaak voor! Met elke keer drukken wordt het volume iets hoger; en de stap ná het hoogste volume is dat het geluid volledig uitstaat. Hierdoor lijkt de intercom niet meer te werken. Maar door nogmaals (een paar keer) op het knopje te drukken, doet de luidspreker het weer gewoon.

Lost dit niets op, of is het een andere storing?
Dan kunt u de storing natuurlijk bij ons melden via Reparatieverzoek indienen. Wij geven dan opdracht aan het bedrijf dat uw intercom in onderhoud heeft, om een afspraak met u te maken.

Mijn lamp is stuk

U moet zelf uw lampen vervangen als ze het niet meer doen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de lampjes van uw afzuigkap. Als de lamp het niet meer doet omdat er problemen zijn met de elektriciteit, dan kunt u dit natuurlijk wel bij ons melden. U kunt dan een .

Lamp op de galerij
Woont u in een appartementencomplex, en werkt de verlichting op de galerij (bijvoorbeeld bij uw voordeur) of in een gemeenschappelijke ruimte niet meer goed? Deze lampen zijn van Actium, dus daarvoor kunt u wel gewoon een Reparatieverzoek indienen.

Ik heb lekkage door de sneeuwval

In een periode waarin veel sneeuw valt en het ook hard waait, kan er sprake zijn van 'stuifsneeuw'. Dit is hele fijne sneeuw, die door de wind overal naar toe wordt geblazen: ook door alle (kleine) gaten en kieren in woningen. Hierdoor kan sneeuw bijvoorbeeld door kiertjes bij uw voordeur naar binnen komen, of zich verzamelen onder uw dakpannen. De smeltende sneeuw kan tijdelijk voor wateroverlast zorgen. Dit is heel vervelend, maar hier kunnen wij niets aan doen. Wij sturen in dat geval dus ook geen monteur bij u langs. Zodra de sneeuw volledig is gesmolten, houdt de 'lekkage' vanzelf op.

Heeft u nadat de sneeuw is gesmolten en alles is opgedroogd nog 'gevolgschade', bijvoorbeeld door ernstige vochtplekken? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan een opzichter inplannen om dit te komen beoordelen.

Ik hoor een storend geluid vanaf het dak van mijn appartementencomplex

Woont u op de bovenste verdieping en hoort u een vreemd, storend of zoemend geluid? Dan wordt dit geluid waarschijnlijk gemaakt door de ventilatoren op het dak. U kunt dit het beste telefonisch aan ons doorgeven via 0592 400 100. Wij sturen dan een opdracht naar de onderhoudspartij om het probleem op te lossen.

Ik heb problemen met mijn ramen/deuren/kozijnen

Heeft u last van een klemmende deur, een raam dat niet goed sluit, een slot dat niet (goed) werkt of een ander probleem met uw ramen/deuren/kozijnen? Dan kunt u dit natuurlijk laten repareren. Het hangt af van het materiaal van de kozijnen, waar u een melding maakt.

Heeft u houten of alimunium kozijnen?
Dan kunt u gewoon (verder gaan met) uw Reparatieverzoek indienen bij Actium.

Heeft u kunststof kozijnen?
Dan kunt u uw problemen niet melden bij Actium. Neem voor het maken van een afspraak rechtstreeks contact op met de SKK Kozijnwacht via 085 3038432. U hoeft hier natuurlijk niets voor te betalen.

Ik heb een storing aan mijn zonnepanelen of omvormer

U kunt een storing aan uw zonnepanelen of omvormer melden bij Actium, via Reparatieverzoek indienen. Wij geven dan opdracht aan de onderhoudspartij om de storing te verhelpen.

Ik heb last van tocht in mijn woning

Lees hier wat u zelf allemaal kunt doen aan tocht in uw woning.

Tochtstrips
Eens in de 8 jaar laten we schilderwerkzaamheden aan uw buitengevel (voor- en achterkant) uitvoeren. Dan worden ook de tochtstrips hersteld, geplaatst of vervangen door het schildersbedrijf. In de tussentijd bent u zelf verantwoordelijk voor het plaatsen of vervangen van (extra) tochtstrips in uw woning.

Ik heb last van kalkaanslag

U bent zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden en ontkalken van uw sanitair (wc, wastafels, douche, etc.). Heeft u kalkaanslag op bijvoorbeeld uw sanitair? Probeer dit dan eerst zelf te verhelpen met een ontkalker. Lukt dit niet omdat de aanslag te hardnekkig is, dien dan een reparatieverzoek in via Reparatieverzoek indienen.

Mijn kabelaansluiting werkt niet

Als er iets stuk is bij het AOP (centrale aansluitpunt) waar de kabel uw woning binnenkomt, dan kunt u contact opnemen met uw provider. Als het stopcontact stuk is, dan kunt u een reparatieverzoek bij ons indienen via Reparatieverzoek indienen.

Mijn binnendeur klemt/is stuk/beschadigd

Als uw binnendeur klemt, of als er problemen zijn met de deurklink of scharnieren, dan kunt u gewoon een reparatieverzoek indienen via Reparatieverzoek indienen. Eén van onze monteurs komt dan langs om dit te herstellen. Actium vervangt uw binnendeur alleen als deze door ouderdom/normale slijtage niet meer te herstellen is. In alle andere gevallen (of als u de deur zelf heeft beschadigd) zijn de kosten voor uzelf. 

Ik heb problemen met mijn (gas)fornuis

Uw gasfornuis is van uzelf, dus het onderhoud hiervan is voor uw eigen rekening. Ook een eventuele kapotte gasslang moet u zelf vervangen. Zit het probleem in de aansluiting/gaskraan of bijv. een te hoge gasdruk? Dan kunt u dit wel bij ons melden via Reparatieverzoek indienen.

Mijn afzuigkap is stuk/zit los

Als de afzuigkap van uzelf is, bent u zelf verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie. Is de afzuigkap niet van uzelf? Dan kunt u deze natuurlijk laten herstellen.

  • Heeft u een motorloze afzuigkap (aangesloten op het centrale mechanische ventilatiesysteem)? Dan kunt u rechtsteeks contact opnemen met de onderhoudspartij van uw CV en mechanische ventitatie (Feenstra, Energiewacht of Suurmeijer), om een afspraak te maken.
  • Heeft u een afzuigkap mét motor? Dan kunt u uw reparatieverzoek indienen bij Actium via Reparatieverzoek indienen.

Klemmetjes, filters en lampjes
Als één of meerdere klemmetjes zijn afgebroken, dan kunnen wij deze opsturen. Ook it kunt u melden via Reparatieverzoek indienen. Filters en lampjes in de afzuigkap moet u zelf vervangen.

Mijn leidingen zijn (bijna) bevroren

U moet zelf maatregelen nemen om leidingen 'vorstvrij' te houden. Dit geldt ook voor leidingen in ruimtes die minder goed geïsoleerd zijn (zoals een berging).

Bevroren leidingen voorkomen:

  • Waterleiding: van tevoren water aftappen en isolerende schuimrubberen buisisolatie plaatsen.
  • Leiding verwarming: alle radiatoren opendraaien en de thermostaat op minimaal 17 graden houden (zodat het water blijft stromen).

Klik hier voor meer informatie over het voorkomen en oplossen van bevroren leidingen. Probeer de leiding zelf te ontdooien met bijvoorbeeld een warme doek of straalkachel. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. Wij sturen dan een installatiebedrijf om het probleem te verhelpen.

Wie kan mij helpen bij kleine klussen in huis?

Actium voert veel reparatieverzoeken voor u uit. Voor kleine klusjes, zoals het bijvullen van uw cv-ketel of het vervangen van lampen, bent u zelf verantwoordelijk. Heeft u hierbij toch hulp nodig, dan kunt u het beste een vriend(in), familielid, kennis of één van uw buren vragen.

Woont u in Assen? Dan is de klussendienst van Vaart Welzijn misschien ook een optie!
Deze klussendienst is voor inwoners van de gemeente Assen die: zelf niet in staat zijn om een klus uit te voeren een (lichamelijk) beperking hebben en/of chronisch ziek zijn geen ondersteunend netwerk hebben niet de financiële middelen hebben iemand in te huren De klussendienst kan u helpen bij klussen zoals:

  • Douchebeugels, toiletbeugels en wc-brillen bevestigen;
  • Lamp, spiegel of schilderij ophangen;
  • Snoeren vastzetten;
  • Kleine reparaties, zoals een tuinhekje of lade;
  • Een rolgordijn ophangen;
  • Eenvoudige problemen met computer, internet of telefoon;
  • Eenmalige tuinwerkzaamheden, zoals een heg knippen;
  • Het verplaatsen van meubels.

Hoe werkt het?
U kunt zelf contact opnemen met de klussendienst om te vragen of zij u kunnen helpen en, zo ja, een afspraak te maken. Als het nodig is komt er van te voren iemand bij u langs om de klus in te schatten en te bekijken welke materialen/gereedschappen nodig zijn. Het inschakelen van de klussendienst kost u niets.

Ik heb een lek in mijn waterleiding

Afhankelijk van waar de lekkage zit, kunt u dit melden bij uw watermaatschappij of bij Actium:

  • Een lekkage vóór de meter (tussen hoofdkraan en watermeter) meldt u bij uw watermaatschappij.
  • Een lekkage ná de meter (dus zodra het water de woning 'binnen is gekomen') kunt u telefonisch melden bij Actium via 0592 400 100. Wij schakelen dan meteen een installatiebedrijf in.

Mijn ruit/glas is kapot of beschadigd

Heeft u het glas niet met opzet gebroken of beschadigd? Dan vervangen wij het glas gratis voor u. Heeft u opzettelijk het glas gebroken, bijvoorbeeld bij buitensluiting? Dan vervangen wij de ruit, maar zijn de kosten voor u.

Ik heb een stroomstoring/kortsluiting

Controleer altijd eerst of één van uw eigen apparaten kortsluiting veroorzaakt. Als dit zo is, kunt u de stroomstoring nameljk eenvoudig zelf oplossen. En als wij wel een elektriciën sturen, terwijl uw eigen apparatuur zorgt voor de kortsluiting, dan worden de kosten aan uw doorberekend.

Stekkerproef
Om erachter te komen of één van uw eigen apparaten de oorzaak is, kunt u de stekkerproef uitvoeren. Volg hiervoor deze stappen:

  • Schakel alle groepen in uw meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen;
  • Verwijder in uw hele woning alle stekkers uit de stopcontacten. Vergeet de stekkers in bijvoorbeeld uw schuur of berging niet!
  • Schakel de aardlekschakelaar in de meterkast weer in;
  • Schakel nu de groepen in uw meterkast opnieuw in;
  • Plaats alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet daarbij ook de apparaten één voor één aan. Wacht tot het apparaat automatisch aanslaat voordat u verder gaat met het volgende apparaat;
  • Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de oorzaak van de storing;
  • Zorg voor reparatie of vervanging van dit apparaat.

Zorgt geen van uw apparaten voor problemen, maar blijft de stroom toch uitvallen? Controleer dan voor de zekerheid of er geen sprake is/was van overbelasting (teveel actieve apparaten op dezelfde groep).

Blijft uw aardlekschakelaar uitvallen?
Dan zit het probleem waarschijnlijk in uw installatie. Als u de stekkerproef heeft gedaan en zeker weet dat het ook niet met overbelasting te maken heeft, dan kunt u (verder gaan met) uw Reparatieverzoek indienen bij Actium.

Mijn doucheslang is lek/kapot

Deze kunt u laten vervangen. Hiervoor kunt u een Reparatieverzoek indienen. U kunt eventueel uw doucheslang ook omruilen op ons kantoor. Neem hiervoor altijd eerst contact met ons op via 0592 400 100.