Storingen en gebreken

Hieronder staan de veelgestelde vragen over storingen en gebreken. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Storingen en gebreken

Mijn ruit/glas is kapot of beschadigd

Algemeen

Heb je het glas niet met opzet gebroken of beschadigd? Dan vervangen wij het glas gratis. Heb je opzettelijk het glas gebroken, bijvoorbeeld bij buitensluiting? Dan vervangen wij de ruit, maar zijn de kosten voor jou.

Ik heb een stroomstoring/kortsluiting

Algemeen

Bij een aantal oorzaken kun je de stroomstoring zelf oplossen. Controleer eerst of onderstaande oorzaken mogelijk bij jou van toepassing zijn, voordat je contact met ons opneemt. Als wij een elektriciën sturen, terwijl één van onderstaande situaties zorgt voor de stroomstoring, dan worden de kosten aan je doorberekend.

1. Kortsluiting
Controleer altijd eerst of één van je eigen apparaten kortsluiting veroorzaakt. Als dit zo is, kun je de stroomstoring namelijk eenvoudig zelf oplossen.Om erachter te komen of één van je eigen apparaten de oorzaak is, kun je de stekkerproef uitvoeren. Volg hiervoor deze stappen:

  • Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen;
  • Verwijder in de hele woning alle stekkers uit de stopcontacten. Vergeet de stekkers in bijvoorbeeld je schuur of berging niet!
  • Schakel de aardlekschakelaar in de meterkast weer in;
  • Schakel nu de groepen in de meterkast opnieuw in;
  • Plaats alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet daarbij ook de apparaten één voor één aan. Wacht tot het apparaat automatisch aanslaat voordat je verder gaat met het volgende apparaat;
  • Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat je een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de oorzaak van de storing;
  • Zorg voor reparatie of vervanging van dit apparaat.

    2. Overbelasting
    Zorgt geen van je apparaten voor problemen, maar blijft de stroom toch uitvallen? Controleer dan voor de zekerheid of er geen sprake is/was van overbelasting (teveel actieve apparaten op dezelfde groep).

    3. LED verlichting doorgebrand
    Heb je LED verlichting in de woning? Het kan zijn dat deze is doorgebrand. Als je dan de lichtschakelaar aandoet, dan klapt de schakelaar van de automaat er ook uit.

    Blijft de aardlekschakelaar uitvallen?
    Dan zit het probleem waarschijnlijk in de installatie. Als je de stekkerproef hebt gedaan en zeker weet dat het ook niet met overbelasting te maken heeft, dan kun je (verder gaan met) je Reparatieverzoek indienen bij Actium.

    Mijn doucheslang is lek/kapot

    Algemeen

    Deze kun je laten vervangen. Hiervoor kun je een Reparatieverzoek indienen. Je kunt eventueel de doucheslang ook omruilen op ons kantoor. Neem hiervoor altijd eerst contact met ons op via 0592 400 100.

    Ik heb een lek in mijn waterleiding

    Algemeen

    Afhankelijk van waar de lekkage zit, kun je dit melden bij de watermaatschappij of bij Actium:

    • Een lekkage vóór de meter (tussen hoofdkraan en watermeter) én in de watermeter zelf meld je bij de watermaatschappij.
    • Een lekkage ná de meter (dus zodra het water de woning 'binnen is gekomen') kun je telefonisch melden bij Actium via 0592 400 100. Wij schakelen dan meteen een installatiebedrijf in.

    Wie kan mij helpen bij kleine klussen in huis?

    Algemeen

    Je bent zelf verantwoordelijk voor kleine klusjes, zoals het bijvullen van de cv-ketel of het vervangen van lampen. Heb je hier toch hulp bij nodig? Vraag dan een vriend(in), familielid, kennis of één van de buren.

    Klussendienst(en)
    In ons werkgebied zijn er een aantal klussendiensten actief. Zij kunnen je helpen als je zelf niet in staat bent om de klus uit te voeren. De klussendienst helpt bewoners bij kleine reparaties en klusjes in en rondom de woning, zoals:

    • Douchebeugels, toiletbeugels en wc-brillen bevestigen;
    • Lamp, spiegel of schilderij ophangen;
    • Een rolgordijn ophangen;
    • Eenvoudige problemen met computer, internet of telefoon;
    • Eenmalige tuinwerkzaamheden, zoals een heg knippen;
    • Het verplaatsen van meubels.

    Hoe werkt het?
    Je kunt zelf contact opnemen met één van onderstaande klussendiensten om te vragen of zij je kunnen helpen:
    Klussendienst van Vaart en Welzijn in Assen
    Espria (voor leden)
    Welzijn MensenWerk Meppel
    Westerveldvoorelkaar
    Welzijn in Noordenveld
    Stichting Present Assen

    Heb je een tip?
    Mocht je een klussendienst kennen die niet in bovenstaand overzicht staat vermeld, dan horen wij dit graag! 

    Mijn leidingen zijn (bijna) bevroren

    Algemeen

    Je moet zelf maatregelen nemen om leidingen 'vorstvrij' te houden. Dit geldt ook voor leidingen in ruimtes die minder goed geïsoleerd zijn (zoals een berging).

    Bevroren leidingen voorkomen:

    • Waterleiding: van tevoren water aftappen en isolerende schuimrubberen buisisolatie plaatsen.
    • Leiding verwarming: alle radiatoren opendraaien en de thermostaat op minimaal 17 graden houden (zodat het water blijft stromen).

    Klik hier voor meer informatie over het voorkomen en oplossen van bevroren leidingen. Probeer de leiding zelf te ontdooien met bijvoorbeeld een warme doek of straalkachel. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. Wij sturen dan een installatiebedrijf om het probleem te verhelpen.

    Mijn afzuigkap is stuk/zit los

    Algemeen

    Heb je de afzuigkap zelf geplaatst/aangeschaft? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie. Is de afzuigkap geplaatst door Actium? Dan kun je deze via ons laten herstellen. Waar je dit meldt, is afhankelijk van uit afzuigsysteem:

    • Heb je een motorloze afzuigkap (aangesloten op het centrale mechanische ventilatiesysteem)? Dan kun je rechtsteeks contact opnemen met de onderhoudspartij van de CV en mechanische ventitatie (Feenstra, Energiewacht of Suurmeijer), om een afspraak te maken.
    • Heb je een afzuigkap mét motor? meld dan de reparatie bij Actium via Reparatieverzoek indienen.

    Klemmetjes, filters en lampjes
    Als één of meerdere klemmetjes zijn afgebroken, dan kunnen wij deze opsturen. Ook dit meld je via Reparatieverzoek indienen. Het vervangen van filters en lampjes in de afzuigkap doe je zelf.

    Ik heb problemen met mijn (gas)fornuis / (inductie) kookplaat

    Algemeen

    Het gasfornuis en/of kookplaat is van jezelf, dus het onderhoud hiervan is voor eigen rekening. Ook een eventuele kapotte gasslang dien je zelf te vervangen. Zit het probleem in de aansluiting/gaskraan of bijv. een te hoge gasdruk? Dan kun je dit wel bij ons melden via Reparatieverzoek indienen.

    Mijn binnendeur klemt/is stuk/beschadigd

    Algemeen

    Bij een klemmende binnendeur, of als er problemen zijn met de deurklink of scharnieren, dan kun je een reparatieverzoek indienen via Reparatieverzoek indienen. Eén van onze monteurs komt langs om dit te herstellen. Actium vervangt de binnendeur alleen als deze door ouderdom/normale slijtage niet meer te herstellen is. In alle andere gevallen (of als je de deur zelf hebt beschadigd) zijn de kosten voor jezelf. 

    Mijn coax-/ TV-/ internet- kabelaansluiting werkt niet

    Algemeen

    Als er iets stuk is bij het aansluitpunt waar de kabel de woning binnenkomt, neem dan contact op met je provider. Als de (coax/TV) wandcontactdoos stuk is, dien dan een reparatieverzoek bij ons in via Reparatieverzoek indienen.

    Ik heb last van kalkaanslag

    Algemeen

    Je bent zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden en ontkalken van je sanitair (wc, wastafels, douche, etc.). Heb je kalkaanslag op bijvoorbeeld het sanitair? Probeer dit dan zelf te verhelpen met een ontkalker.

    Ik heb last van tocht in mijn woning

    Algemeen

    Lees hier wat je zelf allemaal kunt doen aan tocht in de woning.

    Tochtstrips
    Eens in de 8 jaar laten we schilderwerkzaamheden aan de buitengevel (voor- en achterkant) uitvoeren. Dan worden ook de tochtstrips hersteld, geplaatst of vervangen door het schildersbedrijf. Zijn de tochtstrips van de buitenschil eerder toe aan vervanging? Dien dan een reparatieverzoek in via Reparatieverzoek indienen. Voor het plaatsen/vervangen van tochtstrips in kozijnen binnen de woning ben je zelf verantwoordelijk.

    Ik heb problemen met mijn ramen/deuren/kozijnen

    Algemeen

    Heb je last van een klemmende deur, een raam dat niet goed sluit, een slot dat niet (goed) werkt of een ander probleem met de ramen/deuren/kozijnen? Dan kun je dit natuurlijk laten repareren. Het hangt af van het materiaal van de kozijnen, waar je een melding maakt.

    Heb je houten of aluminium kozijnen of woon je in een VvE-complex?

    Dan kan je gewoon (verder gaan met) de Reparatieverzoek indienen bij Actium.

    Heb je kunststof kozijnen?

    Dan kan je de problemen niet melden bij Actium. Neem voor het maken van een afspraak rechtstreeks contact op met de SKK Kozijnwacht via 085 3038432. Je hoeft hier natuurlijk niets voor te betalen.
    Let op: woon je in een VvE-complex? Meld dan de reparatie bij Actium, ook als je kunststof kozijnen hebt.

    Ik heb lekkage door de sneeuwval

    Algemeen

    In een periode waarin veel sneeuw valt en het ook hard waait, kan er sprake zijn van 'stuifsneeuw'. Dit is hele fijne sneeuw, die door de wind overal naar toe wordt geblazen: ook door alle (kleine) gaten en kieren in woningen. Hierdoor kan sneeuw bijvoorbeeld door kiertjes bij de voordeur naar binnen komen, of zich verzamelen onder de dakpannen. De smeltende sneeuw kan tijdelijk voor wateroverlast zorgen. Dit is heel vervelend, maar hier kunnen wij niets aan doen. Wij sturen in dat geval dus ook geen monteur bij je langs. Zodra de sneeuw volledig is gesmolten, houdt de 'lekkage' vanzelf op.

    Met deze tips voorkom je schade door sneeuw en vorst:

    • Strooi zout in kunststof regenpijpen en balkonafvoeren die voor jou toegankelijk zijn;
    • Laat de verwarming bij afwezigheid minimaal op 10 graden Celsius staan;
    • Laat alle radiatoren open staan;
    • In niet verwarmde ruimtes: sluit waterkranen af en tap ze af.

    Heb je nadat de sneeuw is gesmolten en alles is opgedroogd nog 'gevolgschade', bijvoorbeeld door ernstige vochtplekken? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan een opzichter inplannen om dit te komen beoordelen.

    Mijn lamp is stuk

    Algemeen

    Je moet zelf de lampen vervangen als ze het niet meer doen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de lampjes van de afzuigkap. Als de lamp het niet meer doet omdat er problemen zijn met de elektriciteit, meld dit dan bij Actium via een .

    Lamp op de galerij
    Woon je in een appartementencomplex, en werkt de verlichting op de galerij (bijvoorbeeld bij je voordeur) of in een gemeenschappelijke ruimte niet meer goed? Deze lampen zijn van Actium, dus daarvoor kun je wel gewoon een Reparatieverzoek indienen.

    Mijn intercom doet het niet

    Algemeen

    Als je de intercom niet meer hoort, hoeft het niet meteen een storing te zijn. Je kunt dit eenvoudig zelf controleren. Heb je misschien recent op het luidsprekerknopje gedrukt? Dan kan het zijn dat de intercom op 'mute' (stil) staat. Dit komt erg vaak voor! Met elke keer drukken wordt het volume iets hoger; en de stap ná het hoogste volume is dat het geluid volledig uitstaat. Hierdoor lijkt de intercom niet meer te werken. Maar door nogmaals (een paar keer) op het knopje te drukken, doet de luidspreker het weer gewoon.

    Lost dit niets op, of is het een andere storing?
    Dan kun je de storing natuurlijk bij ons melden via Reparatieverzoek indienen. Wij geven dan opdracht aan het bedrijf dat de intercom in onderhoud heeft, om een afspraak met je te maken.

    Ik heb lekkage vanaf mijn dak

    Algemeen

    Hiervoor kan je een Reparatieverzoek indienen. Lekt het heel erg, bijvoorbeeld omdat het continu regent? Bel ons dan via 0592 400 100. Wij schakelen dan direct een aannemer of dakdekker in.