Servicekosten

Hieronder staan de veelgestelde vragen over servicekosten. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Servicekosten

Ik ontving de afrekening van mijn servicekosten en ik krijg geld terug. Wanneer staat het geld op mijn rekening?

Het bedrag dat u terug krijgt, maken wij binnen ongeveer 2 weken na ontvangst van de brief over naar uw bankrekening.

Ik heb een afrekening van mijn serivcekosten ontvangen maar ik ben het niet eens met het bedrag. Wat kan ik doen?

Bent u het niet eens met de afrekening? Laat het ons dan weten. Komen we niet tot een oplossing, dan kunt u overwegen de Huurcommissie in te schakelen.

Ontvang ik jaarlijkse een afrekening voor servicekosten?

Jaarlijks versturen wij een overzicht van de gemaakte servicekosten. Op dit overzicht staan de door u betaalde voorschotten en de door Actium werkelijk gemaakte kosten op een rij. Het kan zijn dat u een bedrag terugkrijgt of juist moet bijbetalen. Als uit de eindafrekening blijkt dat het door u betaalde voorschot te hoog of te laag is, dan passen wij dit aan.

Hoe betaal ik de servicekosten?

In uw maandelijkse huur betaalt u een voorschot voor de servicekosten. Na afloop van het jaar verrekenen wij de werkelijke kosten met uw voorschot. Betaalde u teveel? Dan krijgt u geld terug. Zijn de werkelijke kosten hoger dan het voorschot? Dan betaalt u bij. Dan krijgt u hiervoor een factuur toegestuurd.

Het te betalen bedrag maakt u zelf over naar rekeningnummer NL 25 INGB 0654 6648 89 (t.n.v. Actium). Het is niet mogelijk dit bedrag met uw huur te verrekenen, of automatisch te laten afschrijven.

Kunnen jullie de servicekosten verhogen?

Afhankelijk van de jaarlijkse afrekening passen wij uw maandelijkse voorschotbedrag aan. Zo proberen wij het bedrag dat u terugkrijgt of bijbetaalt zo klein mogelijk te houden. Op basis van de kosten van de laatste jaren bepalen we het voorschotbedrag. Omdat bij nieuwbouw bedragen kunnen afwijken, doen we de eerste aanpassingen meestal dan pas na 2 jaar.

Waar vind ik de servicekosten waar ik voor betaal?

Als u inlogt in Mijn Actium, kunt u het overzicht bekijken van hoe uw huur is samengesteld. Op dit overzicht vindt u de bedragen van netto (kale) huur en de eventuele servicekosten.

Ieder jaar krijgt u in april een nieuw overzicht van ons. Dit doen we vanwege de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli. In het overzicht staat uw huidige huur en de nieuwe huur. Wij kunnen u daarnaast natuurlijk altijd een overzicht van uw huursamenstelling per mail of per post sturen.

Wat valt er precies onder servicekosten?

Uw huurprijs is samengesteld uit: een netto huurprijs, een bijdrage in servicefondsen (het glasfonds en het rioolontstoppingsfonds) eventuele servicekosten (voor bijvoorbeeld diensten als gas, water en elektriciteit voor gemeenschappelijk verbruik, tuinonderhoud en het schoonhouden van gezamenlijke ruimten).

Elke huurder kan zonder extra kosten gebruikmaken van het serviceonderhoudsfonds. Dat betekent dat u o.a. voor het onderhoud van schakelaars en stopcontacten, de douchekop of het vervangen van een wc-bril en stortbak op ons kunt rekenen. Wat precies onder het serviceonderhoudsfonds valt leest u in het Onderhouds-ABC op onze website.