Hulp via jouw gemeente

Gemeenten bieden ook hulp bij het besparen van de energiekosten. Hier vind je per gemeente informatie over voor welke hulp je bij hen terecht kan. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van energietoeslag. Of de hulp van een energiecoach.

Besparen doen we samen

In de komende maanden zetten we samen met gemeenten diverse acties uit om huurders zo goed mogelijk te ondersteunen. Ook Actium zet zich in om de woningen te verduurzamen. Zodat de energielasten omlaag gaan. Je leest er hier meer over. Daarnaast kun je zelf maatregelen nemen om energie te besparen. De overheid neemt ook allerlei maatregelen om mensen tegemoet te komen voor de hoge energielasten. Sommige maatregelen zijn al bekend, andere worden nog uitgewerkt.

Lees hier hoe jouw gemeente kan helpen

Gemeente Assen

Maatregelen hoge energiekosten

Heeft u een inkomen tot 120% van het sociaal minimum? Dan is het mogelijk de eenmalige energietoeslag van 1300 euro aan te vragen.

 Deze toeslag kan tot 31 december 2023 worden aangevraagd bij Werkplein Drentsche Aa (WPDA) www.wpda.nl/financiele-regelingen/energietoeslag

Heeft u als gevolg van de sterk gestegen energiekosten moeite met rondkomen? Of is de energietoeslag niet toereikend?  Dan kunt u via het gemeentelijk Noodfonds een vergoeding aanvragen. Dit gaat via individuele bijzondere bijstand en hiervoor geldt geen maximum inkomen. Echter gelden er wel een aantal voorwaarden.

Aanvragen kan via www.wpda.nl/financiele-regelingen

Gemeente De Wolden

Energietoeslag

Heb je een laag inkomen, op of net boven het sociaal minimum?
Dan kun je € 1.300 krijgen als tegemoetkoming voor de stijgende energieprijzen. Je kunt je aanvraag voor een tegemoetkoming over 2022 nog tot 30 juni 2023 indienen. Dit doe je door het invullen van een aanvraagformulier op de website van de gemeente De Wolden. Hier vind je ook meer informatie over wanneer je recht hebt op de energietoeslag. 

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiën? Kan je hierbij wel wat hulp gebruiken? De afdeling Schuldhulpverlening van de gemeente De Wolden kan jou helpen.

Op dinsdag, woensdag en donderdag kun je bij de afdeling Schuldhulpverlening terecht. Maak hiervoor telefonisch een afspraak via telefoonnummer 14 0528. Je vindt de afdeling aan de Raadhuisstraat 2 in Zuidwolde. 

Ook kan je langskomen op het Werkplein aan het Dekkerplein 1 in Hoogeveen. Je kunt er zonder afspraak terecht op de volgende dagen:

  • Maandag t/m woensdag van 9.00 tot 13.00 uur
  • Donderdag van 9.00 tot 17.00 uur
  • Vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur

Je kan ook een e-mail sturen naar schuldhulpverlening@dewolden.nl.

Gemeente Hoogeveen

Energietoeslag

Heb je een laag inkomen, op of net boven het sociaal minimum?
Dan kun je € 1.300 krijgen als tegemoetkoming voor de stijgende energieprijzen. Je kunt je aanvraag voor een tegemoetkoming over 2022 indienen tot en met 30 juni 2023. Dit doe je door het invullen van een aanvraagformulier op de website van de gemeente Hoogeveen. Hier vind je ook meer informatie over wanneer je recht hebt op de energietoeslag. 

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiën? Kan je hierbij wel wat hulp gebruiken? De afdeling Schuldhulpverlening van de gemeente Hoogeveen kan jou helpen.

Als inwoner van gemeente Hoogeveen kun je bij de afdeling Schuldhulpverlening op afspraak langskomen. Dat kan op de volgende dagen:

  • Maandag t/m woensdag van 9.00 tot 13.00 uur
  • Donderdag van 9.00 tot 17.00 uur
  • Vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur

Je vindt de afdeling aan het Dekkerplein 1 in Hoogeveen. Je kunt ook bellen naar telefoonnummer 14 0528 of mailen naar schuldhulpverlening@hoogeveen.nl.

Gemeente Meppel

Energietoeslag

Om de stijgende energiekosten op te vangen, mag de gemeente aan mensen met een laag inkomen een bedrag toekennen. Het bedrag is € 1.300,00. Je kunt de aanvraag voor energietoeslag over 2022, nog aanvragen tot en met 31 mei 2023.

Je kunt de toeslag aanvragen met een aanvraagformulier. Dit formulier en meer informatie over de energietoeslag, vind je op de website van de gemeente Meppel.

Het formulier kan je ook ophalen bij de receptie van het stadhuis tijdens openingstijden. Of bij het Geldloket in de bibliotheek. Het Geldloket is geopend op maandag en woensdag van 11.00 tot 15.00 uur. Langskomen kan zonder afspraak. Het adres van het Geldloket is Marktstraat 27 in Meppel.

Hulp bij jouw financiën

Huishoudens en ondernemers die financiële hulp nodig hebben kunnen ondersteuning krijgen. Denk aan het treffen van een betalingsregeling met de energieleverancier.

De consulenten geldzorgen kunnen, samen met jou, kijken wat de stijgende prijzen voor gevolgen hebben en geven advies wat je kunt doen. Ook kunnen zij je verwijzen naar helpende organisaties in Meppel.

Een afspraak maken kan gemakkelijk online via het formulier op de website of stuur een e-mail naar geldzorgen@meppel.nl. Je kunt ook telefonisch contact opnemen via telefoonnummer 14 0522.

Er is ook een landelijk telefoonnummer, 0800-8115. Hier kunnen mensen met geldzorgen anoniem terecht voor advies op maat en doorverwezen worden naar passende hulp.

Individuele bijstand

Tot 1 juni 2023 vallen de energiekosten ook, bij uitzondering, onder de individuele bijzondere bijstand. Ontvang je voor 1 juni 2023 een eindafrekening  van je energieleverancier en kom je er financieel er niet uit? Neem dan contact op met de gemeente.

Zij beoordelen of je recht heeft op individuele bijzondere bijstand. Dit kun je dus ook doen als je niet voldoet aan de voorwaarden van de energietoeslag, maar wel aan die van de individuele bijzondere bijstand. Bijvoorbeeld als je student bent en woont in Meppel of als je een inkomen hebt boven de 120% van de bijstandsnorm.

Energiecoach geven gratis advies

Met soms eenvoudige ingrepen kan het energiegebruik flink verlaagd worden. Wil je weten hoe? Vraag een energiecoach voor advies. Alle inwoners van de gemeente Meppel kunnen gratis een energiecoach inschakelen Stuur hiervoor  een e-mail naar energiecoach@duurzaamnijeveen.nl.  Op de website van de gemeente Meppel vind je meer informatie over de energiecoaches

Gemeente Midden-Drenthe

Eenmalige energietoeslag

Woon je in de gemeente Midden-Drenthe? Dan kan je de eenmalige energietoeslag van € 1.300,- aanvragen.

Ontvang je een bijstandsuitkering, IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering? Dan hoef je niks te doen. Je krijgt de toeslag automatisch.

Energietoeslag ontvangen heeft geen gevolgen voor je uitkering of toeslagen. De gemeente bepaalt wanneer de toeslag wordt uitgekeerd. Dit kan ook in delen gebeuren.

Zo kan je de energietoeslag aanvragen

Je kunt de eenmalige energietoeslag over 2022 aanvragen met een aanvraagformulier. Je kunt de eenmalige energietoeslag aanvragen tot en met 30 juni 2023. Kijk voor meer informatie hierover op de website van de gemeente Midden-Drenthe.

De energietoeslag over 2023 kan nog niet worden aangevraagd.

 Hulp bij je financiën

Heb je  vragen over uitkeringen, loon, kwijtscheldingen, minimaregelingen, huurzaken, schulden en belastingzaken? Dan kan  de sociaal raadsvrouw je  helpen. 

Je kunt de Sociaal Raadsvrouw bereiken tijdens telefonische spreekuren en inloopspreekuren.

Je kunt bellen met de sociaal raadsvrouw op telefoonnummer 0591 680 800:

  • Op dinsdag van 13:00 - 15:00 uur
  • Op woensdag van 9:00 - 11.00 uur

Je kunt de sociaal raadsvrouw tijdens inloopspreekuren bezoeken:

  • Maandag 10:00 - 12:00 uur Beilen, Nassaukade 4
  • Maandag 13:00 - 15:00 uur Beilen, Nassaukade 4
  • Donderdag 09:00 - 11:00 uur Smilde, Elzenlaan 10
  • Donderdag 13:00 - 14:00 uur Westerbork, Burg. van Weezelplein 10

Gemeente Noordenveld

Energietoeslag

De energieprijzen zijn flink gestegen. Dit kan bij huishoudens met een laag inkomen tot problemen leiden. Daarom is er een eenmalige tegemoetkoming van €1.300,- euro per huishouden.

Deze energietoeslag kun je aanvragen via de website van de gemeente Noordenveld. Je kunt de energietoeslag over 2023 aanvragen tot en met 30 juni 2023.

Energieklussers

De gemeente Noordenveld heeft vanaf eind november 2022 naar geselecteerde adressen brieven gestuurd. Deze mensen kunnen een afspraak maken met de energieklusser.

De energieklusser geeft energieadvies en brengt tijdens het bezoek drie energiebesparende middelen aan in de woning.

Daarnaast wordt gekeken naar het witgoed (koelkast, wasmachine) in de woning. Voldoet deze niet meer dan kan je in aanmerking komen voor een nieuwe koelkast of wasmachine. Voor meer informatie over de actie, ga naar www.energieklus.nl/noordenveld

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiën? Heb je hulp of advies nodig? Neem dan contact op met de Noordenveldwerkers. Vanuit het project 'vroeg er op af' kan vroegtijdig hulp worden geboden. Zo voorkomen we grote(re) schulden. De hulp is gratis, je behoudt zelf de regie.

Je kunt telefonisch contact opnemen via 088 - 050 88 84 of stuur een e-mail naar vroegeropaf@noordenveld.nl.

Gemeente Ooststellingwerf

Energietoeslag

De energieprijzen zijn flink gestegen. Dit kan bij huishoudens met een laag inkomen tot problemen leiden. Daarom is er een eenmalige tegemoetkoming van €1.300,- euro per huishouden.

Als je een laag inkomen hebt, kun je met dit bedrag een deel van de energiekosten betalen. Heb je de energietoeslag nog niet eerder aangevraagd? Dit kan via de website van de gemeente Ooststellingwerf. Hier vind je ook meer informatie over wanneer je in aanmerking komt voor de energietoeslag.

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiën? Heb je hulp of advies nodig? Neem dan contact op met het Gebiedsteam. Samen met jou zoeken ze naar een oplossing. 

Je kan contact opnemen met het Gebiedsteam via:

  • Telefoon: (0516) 820 100 (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur)
  • E-mail: info@gbtoost.nl 

Gemeente Westerveld

Energietoeslag

Heb je een laag inkomen? Dan heb je misschien recht op energietoeslag van 1300 euro.  Op de website van de gemeente Westerveld lees je wanneer je in aanmerking komt voor de energietoeslag.

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiële situatie? Dan kan je hulp vragen bij het Geldpunt van de gemeente Westerveld. Een ervaringsdeskundige en een medewerker van de Gemeentelijke Kredietbank kunnen je advies geven.

Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 14 0521 of per e-mail via geldpunt@gemeentewesterveld.nl 

Duurzaam wonen

Hieronder staan de veelgestelde vragen over duurzaam wonen. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Duurzaam wonen

Heb ik recht op een laadpaal voor mijn elektrische auto?

Algemeen

Wij maken onderscheid tussen drie situaties:

  1. Parkeert u op gemeenschappelijk parkeerterrein van Actium? Neem dan telefonisch contact met ons op via 0592 400 100 om een aanvraag in te dienen.
  2. Heeft u een eigen oprit bij uw woning?  Maak dan gebruik van een laadpaal in openbaar gebied.
  3. Parkeert u in openbaar gebied? Neem dan contact op met uw gemeente. In het overzicht aanvragen laadpaal openbaar gebied vindt u waar u terecht kunt.

Afrekening en verbuik

Afrekening van het verbruik van de laadpaal gaat via Avitec. Bewoners die gebruik maken van de laadpaal gebruiken een laadpas.

Waar kan ik de storing aan mijn laadpaal melden?

Algemeen

Je mag de storing rechtstreeks doorgeven aan Avitec. Je vindt het telefoonnummer op de laadpaal.

Hoe kan ik energie besparen in mijn woning?

Algemeen

Hieronder staan een paar handige tips:

  • Ventileer uw woning elke dag zo'n 15 á 20 minuten. Vergeet niet de thermostaat tijdelijk lager te zetten;
  • Zet de thermostaat overdag een graadje lager;
  • Laat apparaten niet op stand-by staan maar schakel ze echt uit;
  • Douche een minuutje korter;
  • Was op een lagere temperatuur;
  • Laat de was buiten drogen als het niet regent;
  • Doe het licht uit als u een kamer verlaat;
  • Vervang gloeilampen door spaarlampen of led-verlichting;
  • Zet een koelkast of vriezer niet naast de verwarming of het gasfornuis;
  • Schaf een energiemeter aan, dan ziet u precies hoeveel stroom een apparaat verbruikt;
  • Koop apparatuur met een groen energielabel A;
  • Zet een wasdroger in een warme ruimte. Dan verbruikt hij minder energie om op te warmen;
  • Bespaar door de temperatuur van de ketel lager te zetten. (minimaal 50 graden)

Lees hier wat je nog meer kan doen om te besparen in je woning. In de komende maanden zetten we samen met gemeenten diverse acties uit om huurders zo goed mogelijk te ondersteunen. We maakten een overzicht van hoe jouw gemeente nu al kan helpen. Ook de overheid ziet dat het nodig is om in te grijpen. Er zijn plannen gemaakt om inwoners financieel te helpen. Hier kun je lezen welke plannen dat zijn. Daarnaast zet Actium zich in om de woningen te verduurzamen. Zodat de energielasten omlaag gaan. Je leest er hier meer over.



Wat doen jullie aan het energiezuiniger maken van mijn woning?

Algemeen

Actium gaat voor duurzaam. We investeren volop in het energiezuiniger maken van onze woningen. We hebben onze doelstelling om gemiddeld energielabel B te halen voor 2020 gehaald, dankzij energiebesparende voorzieningen zoals isolatie, dubbelglas en hoog rendements CV-ketels.

Een gemiddeld energielabel B, betekent dat de ene woning op label A uitkomt terwijl een andere woning maximaal een energielabel D kan bereiken. Waar we bij de ene woning kiezen voor het plaatsen van zonnepanelen kan dit bij een andere woning juist minder geschikt zijn. Per woning bekijken we welke (combinatie van) maatregelen het beste resultaat geven.

Wij zijn bezig met het maken van een planning voor ons gehele bezit voor meerdere jaren. Voor nu kunnen wij nog niet aangeven wanneer jouw woning aan de beurt is maar zodra daar meer duidelijkheid over is wordt je daar tijdig over geïnformeerd. Lees hier meer over wat Actium doet aan het verduurzamen en renoveren van onze woningen.

Ik wil graag elektrisch koken

Algemeen

Als u graag elektrisch wilt koken in plaats van op gas, dan heeft u waarschijnlijk een extra elektragroep nodig in de meterkast. U kunt hiervoor een verzoek indienen (en goedkeuring vragen) via Woonwens aanvragen. Een elektrische kookplaat moet u (net als een gasfornuis) zelf betalen.

Hoe kan ik mijn woning het beste ventileren?

Algemeen

Dat is heel eenvoudig. Belangrijk is dat ventilatieroosters dag en nacht open staan en af en toe worden gereinigd. Sluit ze nooit af, ook niet in het kader van isolatie.

Heeft u klepraampjes in huis? En geen roosters, zet deze altijd open op een kiertje. Door tegelijk ook de binnendeuren open te zetten, komt er een luchtstroom op gang die de lucht in huis gezond en fris houdt.

Ventileer extra door ramen en binnendeuren te openen tijdens en na het koken, douchen en slapen.

Let op: alleen even 'luchten' door ramen en deuren open te zetten is niet voldoende. Al een half uur na het luchten is de frisse lucht verdwenen en hopen de ongezonde stoffen zich weer op. Een huis moet 24 uur per dag ademen. En dit lukt alleen als u uw huis doorlopend ventileert. Zie voor meer informatie: Gezond wonen doe je zo!.

Mijn energieverbruik is veel hoger dan ik had verwacht, hoe kan dat?

Algemeen

Heb je (plotseling) een hoge rekening voor je energieverbruik (cv (gas) of warmtepomp(elektra)) en weet je niet hoe dit kan? Om dit goed te kunnen beoordelen, vragen wij om eerst het volgende te controleren:

  • Gaat het om de juiste periode van verbruik?
  • Kloppen de meterstanden met de eindafrekening?
  • Klopt het voorschot en waar is dat op gebaseerd? Je energieleverancier kan u daarover informeren.

Klopt dit allemaal, dan kun je ons een kopie van de eindafrekeningen met verbruik en meterstanden opsturen. Het liefst (indien mogelijk) ook van meerdere afgelopen jaren, zodat we een goede vergelijking kunnen maken. Onze opzichter technische installaties neemt hierover dan contact met je op.

Waar vind ik het energielabel van mijn woning?

Algemeen

Het energielabel van je woning vraag je op via het contactformulier.

Het energielabel is bepaald door Invent. Invent regelt dit voor bijna alle corporaties in Noord-Nederland. Invent heeft in het verleden op basis van steekproeven opnames gedaan en gekeken naar de maatregelen die in de bouw of bij een renovatie zijn uitgevoerd.

In de berekening van het energielabel zijn de verschillende bouwdelen en installaties opgenomen, zoals het dak, de gevel, het glas etc. Ook is er gekeken naar het type ketel en ventilatie in de woning. Het ene onderdeel heeft meer invloed dan het andere. Zo heeft vloerisolatie weinig invloed terwijl dakisolatie weer meer invloed heeft.

Klopt het dat er iemand van Invent Energielabeling een inspectie bij mij uitvoert?

Algemeen

Ja, dat kan kloppen. Invent Energielabeling voert regelmatig woningcontroles uit in ons werkgebied. Zij doen dit om de energielabels te controleren. Tijdens de controle maken zij foto's van de woning. Invent kondigt deze inspecties niet altijd aan. De medewerkers van Invent kunnen je aan de deur wel een brief (met contactgegevens) laten zien en zo aantonen dat zij er in opdracht van Actium zijn.

Ik wil graag dat mijn woning gasloos wordt. Kan dat?

Algemeen

Zodra er concrete plannen zijn om de woningen in uw wijk 'van het gas af te halen', informeren wij u hier schriftelijk over. Tot die tijd kunnen wij hier niets over zeggen.

Hoe werkt de regentonregeling?

Algemeen

Sinds 1 maart 2021 kunnen inwoners van de gemeente Assen gebruik maken van 3 verschillende subsidies om te helpen hun omgeving klimaatbestendig te maken. Een van deze subsidies betreft de aanschaf van een regenton. Omdat Actium zich ook wil inzetten voor een duurzame leefomgeving, doen we voor onze bewoners een extra duit in het zakje. Hiermee maken we het u gemakkelijker om bewuster om te gaan met water.

Binnen de regentonregeling bieden de gemeente en de waterschappen samen een korting van € 25,-. Actium vult dit voor huurders met maximaal € 20,- aan (afhankelijk van de kosten van de regenton). De korting van gemeente en waterschappen wordt direct in de deelnemende winkels verrekend. De bijdrage van Actium keren wij achteraf uit.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Deelnemende winkels zijn Tuinland, GroenRijk, Praxis, Gamma en Karwei (in Assen). U vult in de winkel een formulier in voor de subsidieregeling, die naar de gemeente gaat. Hierop kunt u ook aangeven dat u huurder van Actium bent. De in de winkel ingevulde formulieren worden door de winkeliers ingeleverd bij de gemeente, en die informeert Actium welke huurders in aanmerking komen voor de regeling. Bewoners van Actium krijgen binnen 2 maanden na aanschaf de tegemoetkoming op hun rekening gestort. De regeling loopt 2 jaar.

Meer informatie is te vinden op www.assen.nl/duurzaam.

Zonnepanelen

Hieronder staan de veelgestelde vragen over zonnepanelen. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning

Algemeen

Actium plaats zonnepanelen in combinatie met andere duurzaamheidsactiviteiten zoals het aanbrengen van hybride warmtepompen en isolatie. De duurzame installaties verbruiken meer elektriciteit en daarom plaatsen we PV panelen wanneer die nog niet op de woning aanwezig zijn. We doen dit planmatig en combineren dit met andere planmatig onderhoudsactiviteiten. Actium heeft op dit moment geen programma lopen voor het aanbrengen van uitsluitend PV panelen.

Krijg ik zonnepanelen bij groot onderhoud of renovatie?

Niet alle woningen krijgen bij groot onderhoud of renovatie zonnepanelen. Soms halen we ook genoeg of zelfs betere resultaten met andere energiebesparende maatregelen, zoals het aanbrengen van isolatie.

Hoe bepaalt Actium welke woningen zonnepanelen krijgen?

  • Waar we bij de ene woning kiezen voor het plaatsen van zonnepanelen kan dit bij een andere woning juist minder geschikt zijn. Per woning bekijken we welke (combinatie van) maatregelen het beste resultaat geven.
  • Woningen die in de toekomst gesloopt worden, krijgen geen zonnepanelen.
  • Schaduw heeft een negatief effect op de opbrengst. Het is mogelijk dat bijvoorbeeld schaduw van een boom of iets anders de opwekking te veel beinvloedt. In dat geval plaatsen we dan ook geen zonnepanelen. 

Komt de woning in aanmerking voor zonnepanelen? 

  • Dan plaatsen wij op het dak van de woning acht panelen.
  • De panelen zijn 1.67 x 1.00 meter.
  • Bij voorkeur richten we de panelen op het zuiden en in een hellingshoek van 15 tot 60 graden, zodat de panelen zoveel mogelijk energie opwekken.
  • De verwachte levensduur van zonnepanelen is zo'n 25 jaar. Als de installatie technisch niet meer functioneert, dan zal Actium de installatie vervangen. 

Wat betaal ik voor het laten plaatsen van zonnepanelen via jullie?

Als wij zonnepanelen op de woning plaatsen als onderdeel van ons planmatig onderhoud, dan hoef je niets te betalen.

Ik heb zonnepanelen. Waarom heb ik dan toch last van een algemene stroomstoring?

Algemeen

Zonnepanelen worden geleverd met een zogenaamde netgekoppelde omvormer. Aan die omvormer worden door de overheid meerdere eisen gesteld. Eén daarvan is dat de omvormer direct stopt met produceren van elektriciteit zodra het openbaar elektriciteitsnetwerk is uitgevallen zoals bij een stroomstoring.

Hiervoor zijn meerdere redenen. De belangrijkste is uiteraard veiligheid. Stel dat je te maken krijgt met een kortsluiting in je huis. Vanwege die kortsluiting lopen zeer grote stromen door de elektriciteitskabels. Als dat een paar seconde lang aanhoudt dan worden de draden zeer heet. Er zou zelfs brand kunnen ontstaan vanwege oververhitting. In de meterkast zitten zekeringen. In geval van overbelasting door de te hoge stromen onderbreken deze de stroomkring en wordt de elektriciteit vanzelf uitgeschakeld. Dan is het brandgevaar verholpen.

Een omvormer van zonnepanelen stopt dus met het leveren van elektriciteit zodra zich een stroomstoring voordoet. Zodra de zonnepaneelomvormer geen 230 Volt meer "ziet" op het stopcontact waarop hij is aangesloten, zal hij zich direct uitschakelen.

Hoe werken de omvormer en zonnepanelen?

Algemeen

In de brochure Gratis stroom opwekken op uw eigen dak lees je hoe de omvormer en zonnepanelen werken.

De omvormers die Actium laat plaatsen in haar huurwoningen voldoen aan de beveiligingsrichtlijnen van de Europese Unie en worden geïnstalleerd zonder verbinding met het internet. Hierdoor is er geen risico dat onbevoegden toegang kunnen krijgen tot het thuisnetwerk.

Wat is de (verwachte) opbrengst van zonnepanelen?

Algemeen

De verwachte opbrengst van zonnepanelen is afhankelijk van het aantal panelen en het vermogen van elk paneel. We plaatsen panelen met een minimaal vermogen van 260 Wp (Wattpiek) en streven ernaar 8 panelen per woning te plaatsen. Acht panelen op een woning levert gemiddeld zo'n 1600 kWh (kilowattuur) op per jaar a € 0,22. Per maand levert dat grofweg een besparing op tussen de € 25,- en € 30,-. Deze verwachte opbrengst is gebaseerd op metingen en ervaringen.

Op de slimme meter in de meterkast ziet u hoeveel elektriciteit er terug is geleverd aan het elektriciteitsnet. Het verschil tussen die twee is de direct verbruikte elektriciteit op het moment van opwekken.

Financiële gevolgen
De ervaring tot nu toe is dat je er met zonnepanelen financieel op vooruit gaat. Als de te verwachten opbrengst gehaald wordt, resulteert dit in een besparing op de energierekening die je betaalt.

We kunnen geen garanties geven over de opbrengsten die door zonnepanelen worden gerealiseerd. Wel zijn er productgaranties op de panelen. Zodra de panelen zijn geplaatst kun je ervoor kiezen de voorschot bij de energieleverancier verlagen. Dit is wel je eigen keuze en verantwoordelijkheid. De elektra die je extra opwekt uit de zonnepanelen wordt verrekend met de jaarafrekening.

Geen huurverhoging
Actium rekent geen huurverhoging door aan huurder bij het plaatsen van zonnepanelen.

Hoe kan ik mijn zonnepanelen aanmelden?

Algemeen

Als je zonnepanelen hebt gekregen, dan is het belangrijk dat je deze installatie zelf aanmeldt. Zo ben je er zeker van dat de meter geschikt is voor het registreren van het terugleveren van de opgewekte elektriciteit.

Zo meldt u uw zonnepanelen aan:

  • Ga naar www.energieleveren.nl.
  • Maak een nieuw account aan.
  • Log in en vul uw postcode en huisnummer in en klik op 'volgende'.
  • Vul in het volgende scherm de laatste zes cijfers van uw elektriciteitsmeter in (bij een digitale meter staan deze cijfers onder de barcode op de meter/bij een analoge meter staan deze cijfers achter de letters No. op de meter).
  • In het volgende scherm klikt u op het woord 'zonnepanelen'. Je vult de gegevens van uw zonnepanelen in. De gegevens die je nodig bent staan op een document dat de installateur in de woning legt bij het installeren van de zonnepanelen. Het ligt bij de omvormer of in de meterkast.

Je krijgt een bevestiging van de aanmelding via de mail. Als blijkt dat de meter toch niet geschikt is, maakt de netwerkbeheerder een afspraak voor het vervangen van de meter. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Wat is teruglevering?

Algemeen

Als de zonnepanelen meer elektriciteit opwekken dan de apparaten in huis verbruiken, gaat de overtollige stroom het elektriciteitsnet in. Dit heet terugleveren. Op momenten dat de zonnepanelen geen elektriciteit opwekken, neem je stroom af van de energiemaatschappij zoals je dat nu gewend bent. De slimme meter houdt je verbruik en teruglevering allemaal keurig bij en kun je ook zelf op de meter aflezen.

Terugleveren kan overdag gebeuren als je geen elektrische apparaten gebruikt, terwijl de zonnepanelen wel elektriciteit opwekken. Je levert dan als het ware stroom aan uw energiemaatschappij. Aan teruglevering van elektriciteit zijn geen extra kosten verbonden en aan het net terug geleverde energie ben je niet kwijt.

De energieleverancier bekijkt per jaar hoeveel elektriciteit je hebt verbruikt en hoeveel je hebt opgewekt. Mocht het zo zijn dat je meer hebt opgewekt dan verbruikt, dan verrekent de energiemaatschappij de stroom die je aan hen terug levert met de stroom die je bij hen afneemt. Dit heet salderen.

Hoe werkt het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Als er zonnepanelen worden geïnstalleerd op het dak van de woning, brengt dit ook werkzaamheden in huis met zich mee. Beide werkzaamheden duren ongeveer een halve dag.

Werkzaamheden in de woning. Door het dak wordt een gat naar binnen geboord voor de bekabeling van de zonnepanelen. In de meeste gevallen komt op de zolder een omvormer te hangen, naast de cv-ketel. Vanuit de omvormer wordt er een kabel gelegd naar de meterkast van uw woning. Hiervoor zijn verschillende opties mogelijk:

  • Via een aanwezige loze leiding van zolder naar de meterkast (indien aanwezig);
  • Via een PVC plattebuis die in de hoek van het trapgat langs de wand naar beneden.

In de meterkast wordt een extra elektragroep aangebracht en wordt de zonnepaneel installatie hierop aangesloten. Als de bestaande meterkast niet voldoet aan de huidige regelgeving of als een hoofdschakelaar ontbreekt, dan wordt de groepenkast volledig vervangen.

Als je een dakraam hebt op de plek waar zonnepanelen worden geïnstalleerd, dan worden de panelen zo geplaatst dat ze geen belemmering vormen voor het dakraam. Je kunt het dakraam dus gewoon blijven gebruiken.

Moeten mijn zonnepanelen schoongemaakt worden?

Algemeen

De zonnepanelen worden op het schuine dak geïnstalleerd en hebben een vuilafstotende laag. Normale vervuiling die ontstaat, zal er door regen afspoelen. Het is dan ook niet nodig om de zonnepanelen te reinigen (Actium heeft hiervoor ook géén schoonmaakcontract). 

Ook sneeuw hoef je niet van de zonnepanelen te verwijderen. In de berekening van de verwachte opbrengst is rekening gehouden met tijden van vorst en sneeuw. Je hoeft de panelen dus niet sneeuwvrij te houden om aan de verwachte opbrengst te komen.

Kunnen mijn zonnepanelen brand veroorzaken?

Algemeen

Uit onderzoek hiernaar blijkt dat het grootste risico op brand bestaat bij 'in-dak-PV-systemen'. De zonnepanelen zijn dan geïntegreerd in het dak zelf. Actium plaatst geen 'in-dak-PV-systemen', dus je hoeft niet bang te zijn dat de zonnepanelen brand veroorzaken.

Wat is het verschil tussen een zonnepaneel en een zonnecollector?

Algemeen

Er zit verschil tussen zonnepanelen en zonnecollectoren. Een zonnepaneel zet zonlicht om in stroom. Een zonnecollector zet zonnewarmte om in warmte voor in huis. Vaak wordt met zonnecollectoren de warmwatervoorziening in huis geregeld.

Zonnepanelen zijn zelfreinigend, zonnecollectoren niet. Deze kunnen groen uitslaan en moeten dan schoongemaakt worden. Neem contact met ons op als je hier vragen over hebt. Als het nodig is, kunnen wij altijd even een opzichter langs laten komen.

Is mijn energiemeter geschikt voor zonnepanelen?

Algemeen

Als je zonnepanelen op de woning krijgt controleert de netwerkbeheerder of de energiemeter geschikt is voor zonnepanelen. Hierover krijg je een brief van de netwerkbeheerder. Wanneer de energiemeter niet geschikt is zal de netwerkbeheerder contact met opnemen voor het vervangen van de energiemeter. Je krijgt dan een slimme meter die apart aan het elektriciteitsnet geleverde 'opgewekte' energie registreert.

Wat is een slimme meter en hoe werkt het?

Een slimme meter is een digitale energiemeter voor het gasverbruik en het elektriciteitsverbruik, waarvan de meterstanden op afstand uit te lezen zijn. De slimme meter voor elektra registreert ook apart de teruggeleverde energie aan het elektriciteitsnet. Deze meter wordt door onze installateur aangevraagd bij het netwerkbedrijf. Vervolgens zal het netwerkbedrijf je benaderen voor uitwisseling van de oude met de nieuwe meter.

Voordelen van een slimme meter:

  • Je krijgt een nauwkeuriger energierekening, zonder geschatte meterstanden;
  • Je hoeft niet meer zelf meterstanden door te geven of meteropnemers binnen te laten;
  • Je krijgt een overzicht van uw energieverbruik thuisgestuurd;
  • Als je verhuist of overstapt naar een andere energieleverancier, kan dat zonder onduidelijkheden of gedoe over de meterstanden;
  • Je kunt tegen betaling van een kleine vergoeding nauwkeurig inzicht krijgen in uw energieverbruik via internet (bijvoorbeeld via www.slimmemeteruitlezen.nl).
  • Hiermee krijg je onder andere inzicht in je energieverbruik van uur tot uur.

Alternatieven
Als je niet akkoord gaat met het vervangen van uw elektrameter voor een slimme meter, dan kan je dit aangeven bij het netwerkbedrijf. Je bent dan wel verantwoordelijk voor het risico dat de elektrameter onjuist de opgewekte energie registreert of dat je het voordeel van de eigen opgewekte energie van de zonnepanelen misloopt. Als je op een later moment besluit om toch een slimme meter te nemen, zijn de kosten hiervan voor eigen rekening.

Er is ook de mogelijkheid om voor een conventionele digitale meter te kiezen. Deze meter is niet af te lezen door de netbeheerder, maar is dus wel digitaal.