Hulp via jouw gemeente

Gemeenten bieden ook hulp bij het besparen van de energiekosten. Hier vind je, per gemeente, informatie over voor welke hulp je bij hen terecht kan.  Bijvoorbeeld de hulp van een energiecoach.

Besparen doen we samen

Samen met gemeenten organiseren we diverse acties om huurders zo goed mogelijk te ondersteunen. Ook Actium zet zich in om de woningen te verduurzamen. Zodat de energielasten omlaag gaan. Je leest er hier meer over. Daarnaast kun je zelf maatregelen nemen om energie te besparen.

Lees hier hoe jouw gemeente kan helpen

Gemeente Assen

Maatregelen hoge energiekosten

Heb je als gevolg van de sterk gestegen energiekosten moeite met rondkomen?  Dan kan je via het gemeentelijk Noodfonds een vergoeding aanvragen. Dit gaat via individuele bijzondere bijstand en hiervoor geldt geen maximum inkomen. Echter gelden er wel een aantal voorwaarden.

Aanvragen kan via www.wpda.nl/financiele-regelingen

Gemeente De Wolden

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiën? Kan je hierbij wel wat hulp gebruiken? De afdeling Schuldhulpverlening van de gemeente De Wolden kan jou helpen.

Op dinsdag, woensdag en donderdag kun je bij de afdeling Schuldhulpverlening terecht. Maak hiervoor telefonisch een afspraak via telefoonnummer 14 0528. Je vindt de afdeling aan de Raadhuisstraat 2 in Zuidwolde. 

Ook kan je langskomen op het Werkplein aan het Dekkerplein 1 in Hoogeveen. Je kunt er zonder afspraak terecht op de volgende dagen:

  • Maandag t/m woensdag van 9.00 tot 13.00 uur
  • Donderdag van 9.00 tot 17.00 uur
  • Vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur

Je kan ook een e-mail sturen naar schuldhulpverlening@dewolden.nl.

Gemeente Hoogeveen

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiën? Kan je hierbij wel wat hulp gebruiken? De afdeling Schuldhulpverlening van de gemeente Hoogeveen kan jou helpen.

Als inwoner van gemeente Hoogeveen kun je bij de afdeling Schuldhulpverlening op afspraak langskomen. Dat kan op de volgende dagen:

  • Maandag t/m woensdag van 9.00 tot 13.00 uur
  • Donderdag van 9.00 tot 17.00 uur
  • Vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur

Je vindt de afdeling aan het Dekkerplein 1 in Hoogeveen. Je kunt ook bellen naar telefoonnummer 14 0528 of mailen naar schuldhulpverlening@hoogeveen.nl.

Gemeente Meppel

Hulp bij jouw financiën

Huishoudens en ondernemers die financiële hulp nodig hebben kunnen ondersteuning krijgen. Denk aan het treffen van een betalingsregeling met de energieleverancier.

De consulenten geldzorgen kunnen, samen met jou, kijken wat de stijgende prijzen voor gevolgen hebben en geven advies wat je kunt doen. Ook kunnen zij je verwijzen naar helpende organisaties in Meppel.

Een afspraak maken kan gemakkelijk online via het formulier op de website of stuur een e-mail naar geldzorgen@meppel.nl. Je kunt ook telefonisch contact opnemen via telefoonnummer 14 0522.

Er is ook een landelijk telefoonnummer, 0800-8115. Hier kunnen mensen met geldzorgen anoniem terecht voor advies op maat en doorverwezen worden naar passende hulp.

Energiecoach geven gratis advies

Met soms eenvoudige ingrepen kan het energiegebruik flink verlaagd worden. Wil je weten hoe? Vraag een energiecoach voor advies. Alle inwoners van de gemeente Meppel kunnen gratis een energiecoach inschakelen Stuur hiervoor  een e-mail naar energiecoach@duurzaamnijeveen.nl.  Op de website van de gemeente Meppel vind je meer informatie over de energiecoaches

Gemeente Midden-Drenthe

Hulp bij je financiën

Heb je  vragen over uitkeringen, loon, kwijtscheldingen, minimaregelingen, huurzaken, schulden en belastingzaken? Dan kan  de sociaal raadsvrouw je  helpen. 

Je kunt de Sociaal Raadsvrouw bereiken tijdens telefonische spreekuren en inloopspreekuren.

Je kunt bellen met de sociaal raadsvrouw op telefoonnummer 0591 680 800:

  • Op dinsdag van 13:00 - 15:00 uur
  • Op woensdag van 9:00 - 11.00 uur

Je kunt de sociaal raadsvrouw tijdens inloopspreekuren bezoeken:

  • Maandag 10:00 - 12:00 uur Beilen, Nassaukade 4
  • Maandag 13:00 - 15:00 uur Beilen, Nassaukade 4
  • Donderdag 09:00 - 11:00 uur Smilde, Elzenlaan 10
  • Donderdag 13:00 - 14:00 uur Westerbork, Burg. van Weezelplein 10

Gemeente Noordenveld

Energieklussers

De energieklusser geeft energieadvies en brengt tijdens het bezoek drie energiebesparende middelen aan in de woning.

Daarnaast wordt gekeken naar het witgoed (koelkast, wasmachine) in de woning. Voldoet deze niet meer dan kan je in aanmerking komen voor een nieuwe koelkast of wasmachine. Voor meer informatie over de actie, ga naar www.energieklus.nl/noordenveld

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiën? Heb je hulp of advies nodig? Neem dan contact op met de Noordenveldwerkers. Vanuit het project 'vroeg er op af' kan vroegtijdig hulp worden geboden. Zo voorkomen we grote(re) schulden. De hulp is gratis, je behoudt zelf de regie.

Je kunt telefonisch contact opnemen via 088 - 050 88 84 of stuur een e-mail naar vroegeropaf@noordenveld.nl.

Gemeente Ooststellingwerf

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiën? Heb je hulp of advies nodig? Neem dan contact op met het Gebiedsteam. Samen met jou zoeken ze naar een oplossing. 

Je kan contact opnemen met het Gebiedsteam via:

  • Telefoon: (0516) 820 100 (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur)
  • E-mail: info@gbtoost.nl 

Gemeente Westerveld

Hulp bij jouw financiën

Maak je je zorgen over je financiële situatie? Dan kan je hulp vragen bij het Geldpunt van de gemeente Westerveld. Een ervaringsdeskundige en een medewerker van de Gemeentelijke Kredietbank kunnen je advies geven.

Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 14 0521 of per e-mail via geldpunt@gemeentewesterveld.nl 

Zonnepanelen

Hieronder staan de veelgestelde vragen over zonnepanelen. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Ik heb een storing aan mijn zonnepanelen of omvormer

Algemeen

De zonnepaneleninstallatie is op een aparte stroomgroep geplaatst in de meterkast. Wanneer er een storing heeft plaats gevonden zal de aardlekautomaat in de meterkast omlaag staan. Is de storing verholpen? Zet dan de aardlekautomaat weer omhoog.

Wanneer dit niet gebeurt functioneert de installatie niet en vindt er geen teruglevering plaats. Wij adviseren bij een storing van de zonnepaneleninstallatie om eerst in de meterkast te kijken of de aardlekautomaat omhoog of omlaag staat. De installatie werkt alleen als de omvormer omhoog staat, de werkschakelaar op ON staat en de aardlekautomaat omhoog staat. Verder adviseren wij om één keer per 1 a 2 maand te controleren of de zonnepaneleninstallatie in bedrijf staat (meterkast en bij de omvormer).

Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning

Algemeen

Plaatsen van zonnepanelen
Op dit moment biedt Actium geen programma voor het uitsluitend plaatsen van zonnepanelen aan. Het plaatsen van zonnepanelen wordt alleen uitgevoerd als onderdeel van planmatig onderhoud, samen met andere onderhoudsactiviteiten.

Zelf zonnepanelen plaatsen
Wil je zelf zonnepanelen laten plaatsen? Dit is mogelijk, mits je voldoet aan de voorwaarden. Om dit proces te starten, moet je eerst een Woonwens aanvragen aanvragen. Een woninginspecteur zal jouw aanvraag beoordelen en je vervolgens de voorwaarden voor het plaatsen van zonnepanelen toesturen. 

Hoe kan ik mijn zonnepanelen aanmelden?

Algemeen

Als je zonnepanelen hebt gekregen, dan is het belangrijk dat je deze installatie zelf aanmeldt. Zo ben je er zeker van dat de meter geschikt is voor het registreren van het terugleveren van de opgewekte elektriciteit.

Zo meld je de zonnepanelen aan:

  • Ga naar www.energieleveren.nl.
  • Maak een nieuw account aan.
  • Log in en vul de postcode en huisnummer in en klik op 'volgende'.
  • Vul in het volgende scherm de laatste zes cijfers van de elektriciteitsmeter in (bij een digitale meter staan deze cijfers onder de barcode op de meter/bij een analoge meter staan deze cijfers achter de letters No. op de meter).
  • In het volgende scherm klik je op het woord 'zonnepanelen'. Je vult de gegevens van de zonnepanelen in. De gegevens die je nodig bent staan op een document dat de installateur in de woning legt bij het installeren van de zonnepanelen. Het ligt bij de omvormer of in de meterkast.

Je krijgt een bevestiging van de aanmelding via de mail. Als blijkt dat de meter toch niet geschikt is, maakt de netwerkbeheerder een afspraak voor het vervangen van de meter. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Moeten mijn zonnepanelen schoongemaakt worden?

Algemeen

De zonnepanelen worden op het schuine dak geïnstalleerd en hebben een vuilafstotende laag. Normale vervuiling die ontstaat, zal er door regen afspoelen. Het is dan ook niet nodig om de zonnepanelen te reinigen (Actium heeft hiervoor ook géén schoonmaakcontract). 

Ook sneeuw hoef je niet van de zonnepanelen te verwijderen. In de berekening van de verwachte opbrengst is rekening gehouden met tijden van vorst en sneeuw. Je hoeft de panelen dus niet sneeuwvrij te houden om aan de verwachte opbrengst te komen.

Wat is de (verwachte) opbrengst van zonnepanelen?

Algemeen

De verwachte opbrengst van zonnepanelen is afhankelijk van het aantal panelen en het vermogen van elk paneel. We plaatsen panelen met een minimaal vermogen van 260 Wp (Wattpiek) en streven ernaar 8 panelen per woning te plaatsen. Acht panelen op een woning levert gemiddeld zo'n 1600 kWh (kilowattuur) op per jaar a € 0,22. Per maand levert dat grofweg een besparing op tussen de € 25,- en € 30,-. Deze verwachte opbrengst is gebaseerd op metingen en ervaringen.

Op de slimme meter in de meterkast zie je hoeveel elektriciteit er terug is geleverd aan het elektriciteitsnet. Het verschil tussen die twee is de direct verbruikte elektriciteit op het moment van opwekken.

Financiële gevolgen
De ervaring tot nu toe is dat je er met zonnepanelen financieel op vooruit gaat. Als de te verwachten opbrengst gehaald wordt, resulteert dit in een besparing op de energierekening die je betaalt.

We kunnen geen garanties geven over de opbrengsten die door zonnepanelen worden gerealiseerd. Wel zijn er productgaranties op de panelen. Zodra de panelen zijn geplaatst kun je ervoor kiezen de voorschot bij de energieleverancier verlagen. Dit is wel je eigen keuze en verantwoordelijkheid. De elektra die je extra opwekt uit de zonnepanelen wordt verrekend met de jaarafrekening.

Geen huurverhoging
Actium rekent geen huurverhoging door aan huurder bij het plaatsen van zonnepanelen.

Hoe werken de omvormer en zonnepanelen?

Algemeen

In de brochure Gratis stroom opwekken op uw eigen dak lees je hoe de omvormer en zonnepanelen werken.

De omvormers die Actium laat plaatsen in haar huurwoningen voldoen aan de beveiligingsrichtlijnen van de Europese Unie en worden geïnstalleerd zonder verbinding met het internet. Hierdoor is er geen risico dat onbevoegden toegang kunnen krijgen tot het thuisnetwerk.

Hoe werkt het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Als er zonnepanelen worden geïnstalleerd op het dak van de woning, brengt dit ook werkzaamheden in huis met zich mee. Beide werkzaamheden duren ongeveer een halve dag.

Werkzaamheden in de woning. Door het dak wordt een gat naar binnen geboord voor de bekabeling van de zonnepanelen. In de meeste gevallen komt op de zolder een omvormer te hangen, naast de cv-ketel. Vanuit de omvormer wordt er een kabel gelegd naar de meterkast van je woning. Hiervoor zijn verschillende opties mogelijk:

  • Via een aanwezige loze leiding van zolder naar de meterkast (indien aanwezig);
  • Via een PVC plattebuis die in de hoek van het trapgat langs de wand naar beneden.

In de meterkast wordt een extra elektragroep aangebracht en wordt de zonnepaneel installatie hierop aangesloten. Als de bestaande meterkast niet voldoet aan de huidige regelgeving of als een hoofdschakelaar ontbreekt, dan wordt de groepenkast volledig vervangen.

Als je een dakraam hebt op de plek waar zonnepanelen worden geïnstalleerd, dan worden de panelen zo geplaatst dat ze geen belemmering vormen voor het dakraam. Je kunt het dakraam dus gewoon blijven gebruiken.

Ik heb zonnepanelen. Waarom heb ik dan toch last van een algemene stroomstoring?

Algemeen

Zonnepanelen worden geleverd met een zogenaamde netgekoppelde omvormer. Aan die omvormer worden door de overheid meerdere eisen gesteld. Eén daarvan is dat de omvormer direct stopt met produceren van elektriciteit zodra het openbaar elektriciteitsnetwerk is uitgevallen zoals bij een stroomstoring.

Hiervoor zijn meerdere redenen. De belangrijkste is uiteraard veiligheid. Stel dat je te maken krijgt met een kortsluiting in je huis. Vanwege die kortsluiting lopen zeer grote stromen door de elektriciteitskabels. Als dat een paar seconde lang aanhoudt dan worden de draden zeer heet. Er zou zelfs brand kunnen ontstaan vanwege oververhitting. In de meterkast zitten zekeringen. In geval van overbelasting door de te hoge stromen onderbreken deze de stroomkring en wordt de elektriciteit vanzelf uitgeschakeld. Dan is het brandgevaar verholpen.

Een omvormer van zonnepanelen stopt dus met het leveren van elektriciteit zodra zich een stroomstoring voordoet. Zodra de zonnepaneelomvormer geen 230 Volt meer "ziet" op het stopcontact waarop hij is aangesloten, zal hij zich direct uitschakelen.

Wat is het verschil tussen een zonnepaneel en een zonnecollector?

Algemeen

Er zit verschil tussen zonnepanelen en zonnecollectoren. Een zonnepaneel zet zonlicht om in stroom. Een zonnecollector zet zonnewarmte om in warmte voor in huis. Vaak wordt met zonnecollectoren de warmwatervoorziening in huis geregeld.

Zonnepanelen zijn zelfreinigend, zonnecollectoren niet. Deze kunnen groen uitslaan en moeten dan schoongemaakt worden. Neem contact met ons op als je hier vragen over hebt. Als het nodig is, kunnen wij altijd even een opzichter langs laten komen.

Is mijn energiemeter geschikt voor zonnepanelen?

Algemeen

Als je zonnepanelen op de woning krijgt controleert de netwerkbeheerder of de energiemeter geschikt is voor zonnepanelen. Hierover krijg je een brief van de netwerkbeheerder. Wanneer de energiemeter niet geschikt is zal de netwerkbeheerder contact met opnemen voor het vervangen van de energiemeter. Je krijgt dan een slimme meter die apart aan het elektriciteitsnet geleverde 'opgewekte' energie registreert.

Wat is een slimme meter en hoe werkt het?
Een slimme meter is een digitale energiemeter voor het gasverbruik en het elektriciteitsverbruik, waarvan de meterstanden op afstand uit te lezen zijn. De slimme meter voor elektra registreert ook apart de teruggeleverde energie aan het elektriciteitsnet. Deze meter wordt door onze installateur aangevraagd bij het netwerkbedrijf. Vervolgens zal het netwerkbedrijf je benaderen voor uitwisseling van de oude met de nieuwe meter.

Voordelen van een slimme meter:

  • Je krijgt een nauwkeuriger energierekening, zonder geschatte meterstanden;
  • Je hoeft niet meer zelf meterstanden door te geven of meteropnemers binnen te laten;
  • Je krijgt een overzicht van je energieverbruik thuisgestuurd;
  • Als je verhuist of overstapt naar een andere energieleverancier, kan dat zonder onduidelijkheden of gedoe over de meterstanden;
  • Je kunt tegen betaling van een kleine vergoeding nauwkeurig inzicht krijgen in je energieverbruik via internet (bijvoorbeeld via www.slimmemeteruitlezen.nl).
  • Hiermee krijg je onder andere inzicht in je energieverbruik van uur tot uur.

Alternatieven
Als je niet akkoord gaat met het vervangen van je elektrameter voor een slimme meter, dan kan je dit aangeven bij het netwerkbedrijf. Je bent dan wel verantwoordelijk voor het risico dat de elektrameter onjuist de opgewekte energie registreert of dat je het voordeel van de eigen opgewekte energie van de zonnepanelen misloopt. Als je op een later moment besluit om toch een slimme meter te nemen, zijn de kosten hiervan voor eigen rekening.

Er is ook de mogelijkheid om voor een conventionele digitale meter te kiezen. Deze meter is niet af te lezen door de netbeheerder, maar is dus wel digitaal.

Mag ik zelf zonnepanelen plaatsen?

Algemeen

Voorwaarden
Je mag zelf zonnepanelen (laten) plaatsen. Hiervoor gelden wel voorwaarden. De precieze voorwaarden sturen we je toe, als je bij ons een Woonwens indient. Het gaat dan bijvoorbeeld over de kosten, de technische eisen en wat er gebeurt als je zou verhuizen. 

Voldoe je niet aan de voorwaarden?
Dan zijn alle kosten die ontstaan door het niet nakomen van de voorwaarden voor jouw rekening. 


Hebben zonnepanelen nog wel voordelen nu er terugleverkosten betaald moeten worden?

Algemeen

Ja, zonnepanelen blijven voordelig, ook nu de regels veranderen en sommige energieleveranciers terugleverkosten vragen. Hoewel dit het voordeel iets kleiner maakt, zijn er nog steeds belangrijke pluspunten.

  1. Lagere energierekening: Ondanks de terugleverkosten bespaar je nog steeds door de stroom die je zelf opwekt. Hoe meer energie je overdag gebruikt terwijl je zonnepanelen stroom opwekken, hoe lager je energierekening wordt.
  2. Slim gebruik van stroom: Je kunt besparen door apparaten zoals de wasmachine of vaatwasser aan te zetten wanneer de zon schijnt. Zo gebruik je direct de stroom van je zonnepanelen en hoef je minder van het net af te nemen.
  3. Toekomst zonder salderen: Als het salderen stopt, krijg je nog steeds een vergoeding voor de stroom die je niet gebruikt en teruggeeft aan het net. Deze vergoeding zal lager zijn, maar de stroom die je zelf opwekt en gebruikt, blijft gratis. Energieleveranciers mogen dan ook geen terugleverkosten meer rekenen. 
    Kortom, zonnepanelen blijven gunstig, vooral als je slim omgaat met je stroomverbruik.

 
Zonnepanelen in combinatie met een hybride warmtepomp
Hoewel de salderingsregeling in 2027 stopt, hoef je je geen zorgen te maken over een hogere energierekening. De stroom die je zonnepanelen opwekken, gebruik je eerst direct in je eigen huis. Daardoor hoef je minder stroom van het net te halen en bespaar je op je energiekosten. Je krijgt ook nog steeds een vergoeding voor de stroom die je teruglevert aan het net.

Hoewel een hybride warmtepomp vooral in de winter meer stroom gebruikt, blijft de combinatie met zonnepanelen voordelig. Dit komt door de besparingen die je het hele jaar door hebt. In de winter, wanneer de warmtepomp meer stroom vraagt en je zonnepanelen minder opwekken, kan de vergoeding voor teruglevering van de zomer helpen om de kosten te compenseren.

Advies over energiecontract via de voorzieningenwijzer
De Energie Check van de voorzieningenwijzer kan je helpen met:

  • Een passend energiecontract bij jouw situatie;
  • Onafhankelijk advies (van alle energiecontracten en maatschappijen);
  • Aanvullende vragen over een passend energiecontract en andere vragen/adviezen zoals over je zorgverzekering, toeslagen en gemeentelijke regelingen.