impressie afbeelding

Ik huur

Reparatieverzoek


Wij voeren de meeste reparaties voor u uit

Toch zijn er ook klussen die u zelf moet doen. In ons Onderhouds-ABC ziet u wie verantwoordelijk is voor welk onderhoud.



Voor deze reparaties maakt u zelf een afspraak met het onderhoudsbedrijf:

 

Is de reparatie voor ons?

  • Geef uw reparatieverzoek dan telefonisch aan ons door (online inplannen is tijdelijk even niet mogelijk).

 

Voer uw adresgegevens in

 

Veelgestelde vragen

De afvoer/riolering is verstopt of stinkt

Voor alle verstoppingen kunt rechtstreeks contact opnemen met de Riool Reiniging Service (RRS) via telefoonnummer 0800 099 13 13. Ook als u last heeft van een (sterke) rioollucht, kunt u dit melden bij de RRS.

Spoedeisende verstoppingen van toilet-afvoerleidingen worden (indien er overstromingsgevaar is) onmiddellijk of zo spoedig mogelijk verholpen - dus ook 's nachts en op zon- en feestdagen. Niet-spoedeisende verstoppingen van een aansluitleiding, gootsteen, wastafel, doucheput, wasmachine, etc. worden verholpen op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur.

Zelf rioolproblemen oplossen?

Gebruik nooit een zelf aangeschaft (goedkoop) ontstoppingsmiddel! Dit beschadigt de afvoer en is bovendien slecht voor uw gezondheid. Een veiliger alternatief is om een combinatie van soda en heet water door de afvoer te gieten.

Bekijk hier een filmpje van de RRS over het zelf ontstoppen van de afvoer.

Rioolproblemen voorkomen?

Het is natuurlijk nog beter om verstoppingen te voorkomen! Lees hier hoe u dit kunt doen en/of bekijk deze filmpjes voor handige tips.

Mijn regenpijp/dakgoot is lek of zit vol

Als uw regenpijp (hemelwaterafvoer) of dakgoot gescheurd/lek is, kunt u contact met ons opnemen via 0900 0604. Wij maken dan een reparatieverzoek voor u aan en zorgen ervoor dat er een vakman bij u langskomt. Voor het herstel van uw regenpijp of dakgoot aan de voorkant van uw woning hoeft u niet thuis te zijn.

Zitten uw dakgoten vol (bijvoorbeeld met bladeren)? Geef dit dan ook aan ons door. Dan geven wij een schoonmaakbedrijf de opdracht om uw goten leeg te halen. Dit leeghalen van uw dakgoten gebeurt sowieso periodiek: in Assen om de 3 jaar en in de rest van ons werkgebied ieder jaar.

Let op: gaat het om een verstopping in uw regenpijp (hemelwaterafvoer)? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de RRS (0800 0991 313).

Ik heb een lek in mijn waterleiding

Afhankelijk van waar de lekkage zit, kunt u dit melden bij de uw watermaatschappij óf bij Actium:

  • Een lekkage vóór de meter (tussen hoofdkraan en watermeter) meldt u bij uw watermaatschappij.
  • Een lekkage ná de meter (dus zodra het water de woning 'binnen is gekomen') kunt u telefonisch melden bij Actium. Wij schakelen dan meteen een installatiebedrijf in.
Ik heb last van vocht en schimmel in mijn woning

Last van vocht en schimmel in de badkamer? Bekijk eerst eens de tips van onze eigen vakmannen.

Als u last heeft van schimmelvorming in uw woning, dan dient u allereerst zelf maatregelen te nemen om de schimmel te bestrijden (en vervolgens te voorkomen).

  • Bestrijden: u kunt schimmel bestrijden met verschillende middeltjes, zoals een sopje van water en soda. Kijk ook eens bij de tips en adviezen van de GGD Drenthe om vocht en schimmel tegen te gaan.
  • Voorkomen: u kunt vocht en schimmel voorkomen door voortdurend goed te ventileren, vooral in vochtige ruimtes zoals de badkamer. Belangrijk is dat ventilatieroosters dag en nacht open staan en af en toe worden gereinigd. Sluit ze nooit af, ook niet in het kader van isolatie. Heeft u klepraampjes in huis? Zet deze altijd open op een kiertje. Door tegelijk ook de binnendeuren open te zetten, komt er een luchtstroom op gang die de lucht in huis gezond en fris houdt. Ventileer extra door ramen en binnendeuren te openen tijdens en na het koken, douchen en slapen.

Heeft u zelf alle mogelijke maatregelen getroffen om vocht en schimmel in uw woning tegen te gaan, maar blijft het probleem toch bestaan? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen met u naar de mogelijkheden om het probleem op te lossen.

Ik heb veel last van tocht. Kan Actium tochtstrips plaatsen?

Eens in de acht jaar worden er schilderwerkzaamheden aan uw buitengevel (voor- en achterzijde) uitgevoerd. Dan worden ook de tochtstrippen meegenomen door het schildersbedrijf. In de tussentijd bent u zelf verantwoordelijk voor het plaatsen/ vervangen van (extra) tochtstrips in uw woning. 

Lees hier wat u zelf allemaal kunt doen aan tocht in uw woning.

Bekijk in ons Onderhouds-ABC voor welke klussen u Actium wel kunt inschakelen.

Ik heb mijzelf buitengesloten

Heeft u geen reservesleutel(s)/ tag(s) en kunt u niet in uw woning (of garage) komen? Dat is erg vervelend. In dat geval kunt u op werkdagen tussen 08:30 en 16:30 uur contact met ons opnemen via 0900 0604.

De kosten zijn voor uzelf

Als wij uw deur met spoed moeten openen, brengen wij € 45,- bij u in rekening voor de voorrijkosten. Als we een cilinder(slot) moeten vervangen, kost dat € 40,- per cilinder. Ook deze kosten komen voor uzelf.

Buiten kantoortijden

Na 16:30 uur kunt u ons ook bellen op 0900 0604. U krijgt dan onze storingsdienst aan de telefoon. In dat geval betaalt u € 60,- als we langs moeten komen om u binnen te laten (plus € 40,- per cilinder die we moeten vervangen). Let op: we kunnen u alleen binnenlaten als u zich kunt legitimeren en als huurder van de woning bij ons bekend bent.

Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de brandgang?

Zoals te lezen is in onze algemene huurvoorwaarden, valt het onderhoud van brandgangen en trottoirs onder de (gezamenlijke) verantwoordelijkheid van de huurders die hier gebruik van maken. Omdat we van mening zijn dat door achterstallig onderhoud de woonomgeving wordt aangetast, verzoeken wij u om uw brandgang/trottoir te ontdoen van onkruid. Op die manier raken ook de kolken niet verstopt en wordt wateroverlast voorkomen.

Wat is een spoedeisende reparatie?

Spoedeisende reparaties zijn reparaties die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, zoals een (ernstige) waterlekkage, gaslekkage, ruitbreuk, buitensluiting, een algehele stroomstoring en een liftstoring.

Spoedeisende reparatieverzoeken kunt u telefonisch bij ons indienen via 0900 0604.

Deze reparaties kunt u rechtstreeks melden bij de onderhoudspartij:

  • Verstoppingen (afvoer, toilet, etc.): RRS (0800 0991 313).
  • Problemen met (hang- en sluitwerk van) kunststof kozijnen: SKK (085 30 38 432).
  • Storing van uw CV/verwarming/mechanische ventilatie: zie Onderhoud installaties.
  • Storing van uw huurgeiser: Rendo (0521 595 555).
  • Storing van uw elektrische huurboiler: Energiewacht (088 555 3000).

Spoedeisend reparatieverzoek buiten kantoortijden

Buiten kantoortijden (08:30-16:30 uur) kunt u alleen uw reparaties melden die dezelfde dag nog uitgevoerd moeten worden. U kunt gewoon bellen naar 0900 0604 en wordt dan doorgeschakeld naar onze storingsdienst. Wij vragen u dringend hier alleen in geval van nood gebruik van te maken.

Geen antwoord op uw vraag gevonden?