Dit jaar geen huurverhoging

Ieder jaar past Actium op 1 juli de huur aan. Maar dit jaar doen we dat niet: de huren blijven gelijk. Dat heeft de overheid besloten. Hiermee komen we huurders tegemoet in de coronacrisis. Het bevriezen van de huurprijzen geldt voor alle huurders die nu een huis, kamer of woonwagen van Actium huren. Ook de maandelijkse bijdrage voor het glas- en sanitairfonds blijft gelijk.

Wanneer moet u per 1 juli wél meer betalen?

Sommige huurders betalen niet-afrekenbare servicekosten. Dat zijn kosten voor zonnewering, boilers, geisers, alarmering en oplaadpunten voor scootmobiels. Deze kosten gaan wel omhoog. De verhoging van 1,4 % (inflatiepercentage) is nodig om de servicekosten kostendekkend te houden. De huurprijzen van garages, bergingen en parkeerplaatsen verhogen we met gemiddeld 1,4%. Hierdoor kan de totale huurprijs per 1 juli toch iets stijgen voor een deel van onze huurders. In de brief staat de nieuwe huurprijs die u moet betalen.

Eenmalige huurverlaging

Actium houdt bij het toewijzen van de huizen al rekening met het inkomen van huurders. Toch zijn er huurders die een te hoge huur betalen ten opzichte van hun inkomen. Zij hebben dit jaar eenmalig recht op huurverlaging. Als u voldoet aan de voorwaarden, heeft u voor 1 april automatisch bericht van ons gekregen over een eenmalige huurverlaging. Op deze pagina kunt u nazien welke huishoudcategorieën er zijn. Als u denkt dat u voor verlaging in aanmerking komt, staat op de website vermeld wat u dan moet doen.

Betalingsproblemen? U staat er niet alleen voor

Heeft u moeite om de huur (op tijd) te betalen? Bijvoorbeeld omdat u uw baan kwijt bent of inkomsten misloopt door de coronacrisis? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Onze medewerkers kijken graag samen met u naar een passende oplossing. In sommige gevallen treffen we een betalingsregeling of brengen we u in contact met instanties die kunnen helpen om uw financiën weer op orde te brengen. Bel ons op telefoonnummer 0592 400 100.